jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Tatiana Calderonová: Mým cílem je zimní test Sauberu-F1
Tatiana Calderonová: Mým cílem je zimní test Sauberu-F1

Text a foto: Roman Klemm

S děvčaty v mezinárodním automobilovém sportu je to těžké: Když občas nějaké zvládne skok z motokáry do F4, GP3 nebo F3, tak většinou po 1-2 sezonách zase zmizí. Existuje jediná výjimka, která se již 6. rokem drží na parketech Formule 3 a GP3: Tatiana Calderonová. Pětadvacetiletá Kolumbijka je zárověň vývojářkou Alfy Romeo-Sauberu-F1 a zná jen jediný cíl – sedět jednou v kokpitu Formule 1 na gridu Grand Prix!

RK: Kolumbie doposud vychovala pouze dva přední piloty Formule 1, Roberta Guerreru a Juana Pabla Montoyu. Byli to oni, jejichž příkladu jsi následovala v tomto sportu?

TC:
Na to, abych sledovala Guerrerovu kariéru, jsem příliš mladá. Montoyův postup samozřejmě sledoval celý národ, i já – nebyly to ale jeho úspěchy, co mě k motorsportu přivedlo. Bylo mi 9 let, když mi má sestra Paula zaplatila jízdu v motokáře. Trvalo to jen 5 minut, než jsem poznala, že to je něco, co budu milovat. Do té doby jsem hrála tennis a jezdila na koni, ta zkušenost s motokárou ovšem všechno změnila. To bylo právě to, co jsem od té doby chtěla dělat. Rychlost a proud adrenalinu mě vzrušují...

RK: Jak reagovali tvoji rodiče?

TC:
Matka byla striktně proti. I když jsme nebyli žádná „motorová rodina“, měl táta auta rád a už v šesti letech jsem od něho dostala malou motorku. Nebyl proto tak úplně proti a navrhl mi férový deal: „Když budeš mít i nadále dobré známky, tak tvé závodění podpořím.“ Ve škole jsem se snažila, takže bylo vše v suchu...

RK: A propos škola: Mluvíš perfektně německy a k tomu s milým švýcarským přízvukem – jak je to možné?

TC:
Táta nás holky poslal na německou školu „švýcarských slečen“ v Bogotě. Jako dítě tam byl také a byl spokojený, proto považoval za dobrý nápad přihlásit tam i své děti.

RK: Tak tedy motokáry...

TC:
Kolumbie tehdy právě prožívala ohromný „Montoya-Boom“ a scéna vzkvétala pod velkým vlivem firmy Easy-Kart. Dokázala jsem se prosadit mezi národní špičkou a musela postoupit výše.

RK: To už ovšem doma nebylo možné?

TC:
Nebylo. Kvůli monopostům jsem se musela vydat do USA, kde jsem startovala za argentinskou stáj Juncos Racing v mistrovství Star-Mazda. Nebylo mi ještě ani 17 a byla to tvrdá doba. Na univerzitu jsem pořád ještě chodila doma v Bogotě a strávila jsem proto hodně času v letadle, kde jsem se i učila a dělala jsem domácí úkoly... Dohodu s tátou jsem ovšem dodržela. Známky byly výborné a i špičkové sportovní výsledky tu byly: Roku 2011 jsem dvakrát dojela mezi prvními třemi a skončila v mistrovství celkově 6.

RK: Koncem stejného roku ses odhodlala i ke startům v Evropě...

TC:
Věděli jsme, že scéna v Evropě je mnohem silnější než v Americe, a musela jsem se jí tedy postavit.

RK: Kdo ti vůbec poradil, jakým směrem se vydat?

TC:
Neměla jsem driver-coache nebo oficiálního poradce. V USA mi dal pár tipů bývalý pilot F1 Derek Daly a v Evropě byl mým prvním „rádcem“ a zároveň šéfem týmu Emilio de Villota.

RK: Od sezony 2012 do roku 2015 jsi jezdila převážně s Formulí 3. Jak tato léta hodnotíš?

TC:
Roku 2012 jsem jezdila za de Villotu ve španělské F3-Open a pravidelně jsem bodovala, proto jsem se o rok později nebála postupu do Evropského šampionátu společně s Räikkönenovou stájí DoubleR Racing. Dopadlo to ale zle. Tým i jezdci byli příliš nezkušení. Jezdil tam tehdy i Giovinazzi... Pro rok 2014 jsem již měla podepsaný deal se špičkovým francouzským týmem Signature, jenž měl nasazovat tovární motory Renault. Tyhle agregáty ale byly při testech tak slabé, že se Renault rozhodl proti účasti ve Formuli 3. Špičkové kokpity byly už obsazeny a nakonec jsem byla ráda, že pro mne nasazoval Jo Zeller pod hlavičkou Mucke-Motorsportu jedno auto. Šlo nám ale to společně výborně. Získala jsem 29 bodů, dojela 5. ve Spa a byla 15. v mistrovství. To by byl výborný základ pro druhý rok spolupráce, nikdy k ní ale nedošlo... V sezoně 2015 jsem to tedy zkusila u Trevora Carlina, nějak jsem tam ale nedokázala získat cit pro jejich auto. Ten rok byl velkým zklamáním...

RK: Od roku 2016 jezdíš v silnější GP3...

TC:
Se svým prvním rokem u Ardenu v GP3 jsem byla vlastně spokojená. Nějaký čas to trvalo, než jsem se sžila s pneumatikami Pirelli, koncem roku jsem ale zrychlila. Dvakrát jsem dojela pro body a celý ročník hodnotím jako velmi pozitivní zkušenost. Pro příští rok jsem přešla ke stáji DAMS, kde to bylo podobné: Během roku jsem získávala na konkurenceschopnosti a vyjezdila celkem 7 bodů. Rozdíl mezi pojetím anglického a francouzského týmu byl ohromný, přesto jsem se u DAMSu dobře zabydlela. Byli ke mně velmi přátelští a komunikace klapala na výbornou. Strašně jsem si přála zůstat u nich i další rok – jistě bychom společně dojeli pro špičkové výsledky. DAMS se ale rozhodl, že GP3 opustí...

RK: Tak tedy pro letošek švýcarská stáj Jenzer.

TC:
Ano, hned po prvním testu jsem se pro chlapce kolem Andrease Jenzera nadchla. Pěstují velmi otevřenou komunikaci a cítím tu, že se snaží udělat vše, abych se u nich cítila dobře. A konečně jsem nás tady v Budapešti všechny podělila i prvním bodem.

RK: Nejsi ale jen závodnicí GP3, mimo to jsi i vývojářkou Sauberu-Alfa Romeo-F1. Jaké tam máš úkoly?

TC:
U Sauberu (nebo Alfy Romeo) jsem již druhou sezonu a vím, že tam v mé schopnosti věří. Zatím pracuji jen na simulátoru a mohu přihlížet práci týmu o víkendech Grand Prix. Vezmou mne s sebou i ke všem americkým závodům sezony, při kterých GP3 již nenastoupí. Mým velkým cílem je dostat v zimě příležitost testovat jejich aktuální vůz Formule 1.

RK: Kdo jsou lidé, kteří ti pomáhají, a jak sháníš potřebné finance?

TC:
Ze sportovně-lidského hlediska je to má sestra Paula, která mne doprovází ke všem podnikům. Jinak jsem členem Scuderie Telmex, která se z profesionálního a finančního hlediska stará o talenty z Latinské Ameriky. Pomáhají mi najít sponzory a dali mi k dispozici kouče, bývalého mexického mistra F2, Fernanda Plata.

RK: Na tvém voze jsem tu zpozoroval i větší nálepku „Republiky Kolumbie“. Jedná se jen o tvůj patriotismus, nebo z toho plyne i finanční podpora?

TC:
Podporují mě i finančně.

RK: Kdo byl tvůj velký vzor v dobách začátků a kdo tě nejvíce ohromil z řad tvých soupeřů?

TC:
Mým velkým vzorem byl samozřejmě Juan Pablo Montoyoa, se kterým jsem v posledních letech ve stálém spojení. Snaží se mi pomoci, kde se dá. Mezi mými soupeři mě nejvíce zaujal Max Verstappen. Ten chlapec byl vždycky výborný. Jeho ovládání vozu je báječné, je rychlý a vždy přesně věděl, co chce. Prototyp úspěšného sportovce.

RK: Co byl tvůj zatím největší úspěch ve sportu a co největší zklamání?

TC:
Jako největší úspěch hodnotím mé 3. místo při hostováni v Renault World Series koncem minulého roku v Bahrajnu. A zklamání? Když se poohlédnu po paddocku, tak vidím hned několik lidí, kteří mne zklamali...

RK: A Tvé cíle do budoucna...?

TC:
 Nejdřív chci vyhrávat v GP3 – vím, že to umím. Mým jediným velkým cílem jsou starty ve Formuli 1. Pokusím se udělat vše pro to, abych tohoto cíle dosáhla. Uvidíme, jak to dopadne...

 

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
20:13, 08.12.
19:38, 02.12.
14:50, 25.11.
20:08, 19.10.
12:43, 14.10.
20:46, 30.09.
20:20, 24.09.
19:41, 09.09.
15:10, 03.09.
20:51, 29.08.
21:29, 02.08.
22:57, 30.07.
21:31, 15.07.
19:46, 10.07.
22:19, 08.07.
18:15, 07.07.
19:08, 02.07.
21:06, 23.06.
23:43, 03.06.
15:37, 14.05.
19:43, 09.05.
16:19, 16.03.
18:55, 22.02.
19:29, 27.11.
20:57, 07.10.
20:48, 24.09.
20:55, 10.09.
20:43, 04.09.
21:20, 27.08.
20:39, 20.08.
2. Mugello - sobota - 2.závod 2. Mugello - sobota - 1.závod2. Mugello - pátek - tréning, kvalifikace
1. Hockenheim - neděle 1. Hockenheim - sobota1. Hockenheim - páteční trénink
1. Hockenheim - představení jezdců Oficiální testy ValencieRichard Phillip - kariéra Světový pohár Renault 3.5