jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Nejsmutnější tým (Simtek) – 2. část
Nejsmutnější tým (Simtek) – 2. část

Autor článku: Jaroslav Neubauer

V Maďarsku 1994 dosahuje D. Brabham 23. kvalifikační čas, když za sebou nechává J. Herberta na Lotusu a O. Barettu na voze Larrousse. A samozřejmě Gounona, který se kvalifikuje jako poslední. V závodě Gounon ujede jen 9 kol, než ho zradí řízení, zatímco D. Brabham po výborném startu poskočil na 17. místo. Při chaosu prvních zastávek v boxu se krátce dostal na 13. pozici, z které po tankování klesl na 20. místo. Stále se drží velice dobře a v cíli je klasifikován na 11. místě se ztrátou tří kol.

V deštivé Belgii bylo postavení na startu sázkou na počasí. Kdo nezajel dobře v pátek na osychající trati, měl smůlu. Nejvíce na tom vydělal svým prvním pole position R. Barrichello na Jordanu, ale i jezdci Simteku, když D. Brabham získává nejlepší startovní umístění v sezóně - 21. místo a i Gounon, přes troje hodiny,  opustil svou poslední pozici, když je 25. - předposlední…  V závodě, za slunečného počasí, se vše začalo vracet do „normálu“. Po startu si D. Brabham o příčku pohoršil, zatímco Gounon o dvě polepšil, než je po hodinách zase ztratil. Poslední jezdil s velkou ztrátou Herbert, který musel hned z počátku závodu neplánovaně do boxu, díky čemuž byl Gounon, přes další hodiny, předposlední. Před ním jezdil D. Brabham, se kterým si na chvíli přehodil pořadí. Ve 29. kole havaroval D. Brabham kvůli poruše volantu a při setkání se svodidly přišel o zadní kola. Gounon dojel do cíle se ztrátou dvou kol na 12. místě a díky diskvalifikaci M. Schumachera si ještě o jedno místo polepšil.  

V Itálii startoval tým z poslední řady, ale na rozdíl od všech předešlých kvalifikací poprvé prohrál D. Brabham tréninkový souboj s týmovým kolegou, neboť Gounon byl o 0,266 s rychlejší. Byl to důsledek Davidovy nehody z pátku, když hned na začátku kvalifikace zdemoloval vůz. Hromadná nehoda na startu a jeho opakování nemělo na postavení týmu velký vliv, protože vozy, startující za nimi či v úvodu závodu musející do boxů, se brzo dostaly před ně (mimo O. Panise) a tak pro tým bylo nejvýznamnější změnou to, že si jezdci týmu prohodili pořadí. Bounon začal postupně ztrácet, což zavinily problémy s převodovkou, která ho ve 20. kole zastavila nadobro. D. Brabham se díky nehodám a technickým problémům soupeřů postupně propracoval až na 10. místo, než byl nucen ve 46. kole odstavit nepojízdný vůz přímo před boxy.

Ani Portugalsko nevybočilo z celkového scénáře tohoto roku - D. Brabham startoval jako 24., když byl rychlejší než P. Adams na Lotusu a než J.M. Gounon, který byl posledním, kdo si zajistil start. Hned po startu musel do boxu Katayama a start se nepovedl ani P. Martinimu. Když Gounon zdolal P. Adamse, stalo se něco, co se tak často nestávalo – vozy Simtek nebyly poslední! Ve 12. kole bylo na chvostu závodu pořadí: 21. D. Brabham, 22. J.M. Gounon, 23. U. Katayama (Tyrrell), 24. P. Adams (Lotus) a 25. P. Martini (Minardi). V 15. kole však musel David do boxu a klesl na předposlední místo. Ještě ve 38. kole závodu vypadalo vše nadějně – 18. Gounon, 19. Y. Dalmas (Larrousse), 20. P. Martini, 21. D. Brabham a poslední 22. P. Adams. V tomto kole se ale stala událost, která Simtek zviditelnila, opět ale v tom špatném smyslu. J. Alesi, jedoucí na třetí pozici, naděloval D. Brabhamovi další kolo, když došlo ke strážce, která oba vyřadila (David jel v té době své 36. kolo). Závod byl tím rozhodnut a stáj Williams si dojela v poklidu pro dvojité vítězství. Gounon ale podal solidní výkon, dostal se až na 16. pozici, a i když se po zastávce v boxu o 3 místa propadl, díky odpadnutí ostatních mu tato pozice patřila i v cíli, byť se čtyřmi koly ztráty.
Posledním závodem na starém kontinentu byla GP Evropy ve španělském Jerezu. Sestavy několika týmů doznaly změn, a to včetně Simteku, když se kolegou D. Brabhama stal Ital Domenico Schittarella. Tato změna měla především vylepšit finanční situaci týmu, ale na kvalifikaci se žádná změna neprojevila – opět to byla poslední řada, kdy za nimi zůstali, jako vždy, jezdci Pacificu. Po prvním kole musel do boxu C. Fittipaldi, čímž se propadl na poslední místo. Ale ještě než D. Brabham ve 42. kole přetočil motor a musel se vzdát, dostal se i on před oba Simteky. D. Schittarella při své premiéře do cíle dojel, i když s pěti koly ztráty jako poslední, devatenáctý. 

V Japonsku bylo výhodné nasadit domácího jezdce, a tak se zde své premiéry v F1 dočkal Taki Inoue. Nebyla to však oslnivá podívaná. Zatímco D. Brabham zajel, přes výlet do štěrku, 24. čas a za sebou těsně nechal debutujícího M. Sala na Lotusu, T. Inoue zajel čas o 3,345 s horší než David. Jeho štěstím bylo, že nejrychlejší Pacific B. Gachota byl ještě o 1,370 s. pomalejší… V závodě toho moc předvést nestačil, když ve třetím kole doplatil na kolizi J. Herberta a Y. Katayamy na cílové rovince. Ve 13. kole byl závod po další kolizi zastaven a dále pak pokračovalo jen 15 vozů. D. Brabham kroužil na posledním místě, než se mu 6 kol před cílem povedlo dohnat skomírající Lotus A. Zanardiho. A tak projel cílem jako předposlední, dvanáctý se dvěma koly ztráty. 

Poslední závod sezóny se jel v Austrálii, domovině D. Brabhama. Za volant druhého vozu se po vynechaném závodě vrátil D. Schittarella a kvalifikoval se na poslední místo. D. Brabham byl o dvě místa výše, když se mezi Simteky „vklínil“ J.D. Deletraz na voze Larrousse. Závod, poznamenaný kolizí M. Schumachera s D. Hillem, která Němci přinesla první světový titul, ani jeden Simtek nedokončil. D. Schittarella vykroužil dvojité hodiny a navíc dostal trest „stop-go“ za překročení rychlosti v pit lane. Jeho jízdu nakonec zastavila ve 21. kole porucha převodovky. D. Brabham se díky problémům konkurence dostal až na 16. místo a jezdil před Deletrazem předposlední. První rok týmu ukončila ve 49. kole porucha motoru… 

Tým sice ve své premiérové sezóně nebodoval, ale to se toho roku nepodařilo ani týmům Lotus a Footwork, nemluvě o Pacifiku, který se kvalifikoval jen několikrát, a to pouze díky potížím ostatních. Největší skvrnou účasti Simteku je tragédie v Imole… 

Na počátku roku 1995 odešel David Brabham, avšak tým za něj získal nadějného Nizozemce Jose Verstappena. Druhý vůz byl svěřen Italovi Domenicovi Schittarellovi. Tým se však potýkal s nedostatkem financí a nový vůz Simtek S951 Ford se upravoval závod od závodu. 

V Brazílii ze 26 přihlášených startoval Verstappen z 24. pozice a Schittarella byl poslední, když v sobotní kvalifikaci zdemoloval vůz a postaral se tak o půlhodinové přerušení. V závodě to nebylo lepší - Schittarella ujel jen 12 kol, než se porouchalo řízení a Josovi v 16. kole vypověděla službu převodovka.  

V Argentině zajel v dešti J. Verstappen senzační 14. tréninkový čas a Schittarella byl 20. Při prvním startu kolidoval Irvine s Alesim a do skrumáže se připojili další. Sato musel zabrzdit a D. Schittarella jej ze zadu postrčil. Ani druhý start se neobešel bez kolize, tentokrát však bez účasti jezdců Simteku. Verstappen se probojoval až na vynikající bodované 6. místo, které držel, než začal mít problémy s převodovkou. Ta ho nakonec ve 23. kole zastavila. Nebyl ale sám, kdo nedojel. V cíli bylo klasifikováno 9 jezdců, tím posledním, se čtyřmi koly ztráty, byl D. Schittarella.

Při tréninku na GP San Marina (závod se jel přesně rok po tragédii R. Ratzenbergera) zajel Jos 17. a Domenico 23. tréninkový čas. Do závodu na mokrý okruh (těsně před startem přestalo pršet) všichni vyjeli (až na jezdce McLarenu) na mokrých gumách. Když se začalo v 6. kole přezouvat, dostal se výtečně jedoucí Verstappen až na 8. místo. Bohužel se ve 14. kole projevila stejná závada jako v předešlém závodě – převodovka. Ital se dostal až do 35. kola, než se zlomil závěs kola. 

Ve Španělsku opět Jos prokázal své kvality -  podprůměrný vůz se dokázal kvalifikovat na 16. místě a Domenico byl 22., když za sebou nechal jezdce na vozech Pacific a Forti. Podruhé v historii týmu byli oba klasifikování v závodě (poprvé se tak stalo před rokem v Anglii, kdy dvojice D. Brabham – J. Gounon dojeli 15. a 16.). Tentokrát obsadili Jos 12. pozici (měl 2 kola ztráty) a Domenico byl na 15. místě (se 4 koly ztráty) posledním klasifikovaným. 

Konec se však blížil. Ukončení sponzorské smlouvy znamenalo kritický nedostatek financí. Tým přijel do Monaka, ale jeho budoucnost byla nejistá. V tréninku byl rychlejší Schittarella, který zajel 20. čas. Verstappen nedokázal vyladit vůz a kvalifikoval se jako 23. Start závodu byl dramatický. Hned na startu Alesi kolidoval s Coulthardem, ale především chyba Bergera v zatáčce St. Dévote znamenala poškození více jak 10 vozů, mezi nimiž byly i oba Simteky. Závod byl přerušen. Pro opakovaný start se nepodařilo vozy opravit a osazenstvo týmu se tak změnilo v diváky. Možná, že již tušili, že nastálo. 

Tým vynechal závod v Kanadě s odůvodněním, že cesta za oceán je pro ně příliš nákladná, ale ve Francii budou startovat. Zůstali jen u slibu. Nick Wirth byl nucen vyhlásit bankrot, sám ze scény F1 ale nezmizel – své zkušenosti uplatnil jako vedoucí vývoje u Benettonu.

Byl to smutný konec týmu, který se nikdy nedokázal odpoutat od zadních pozic. Během roku a půl se účastnil 21 závodů, ve kterých nezískali ani bod a jeho nejlepším výsledkem jsou dvě devátá místa. A tak se Simtek do povědomí fanoušků zapsal pouze tak, jak si to nikdo nepřál - smrtelnou nehodou R. Ratzenbergera. 

 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
4.5.2014 12:34 - Mefisto
Mefisto
Každopádně moc dobrý článek. Dík panu Neubaurovi (ok)
PF 2018Všem čtenářům přejeme krásné vánoční svátky a hodně úspěchů v novém roce. A také spoustu zajímavých zážitků s motosportem.
22:09, 13.01.
21:50, 11.01.
22:05, 10.01.
18:27, 23.12.
21:21, 19.12.
22:48, 13.12.
22:09, 12.12.
20:06, 11.12.
21:21, 08.12.
19:14, 07.12.
20:54, 06.12.
19:33, 06.12.
19:18, 06.12.
20:42, 05.12.
19:58, 29.11.
21:23, 26.11.
18:50, 26.11.
15:40, 26.11.
19:21, 25.11.
17:57, 25.11.
13:34, 25.11.
22:38, 24.11.
16:46, 24.11.
16:38, 24.11.
20:57, 20.11.
21:07, 18.11.
22:33, 12.11.
18:39, 12.11.
20:58, 11.11.
19:42, 11.11.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek