jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Jarno Trulli slaví 40!
 
Historie - Martin Lučný - 13.7.2014

 
Jarno Trulli slaví 40!

Jarno Trulli slaví 40!

Nepatřil sice nikdy ke špičce startovního pole a od jezdců dostal nepřílíš lichotivou přezdívku „mobilní šikana“, přesto stojí kariéra Jarna Trulliho za krátké připomenutí.

Jarno Trulli se narodil 13. července roku 1974 ve Francaville. Jméno Jarno mu dal jeho otec na počest skvělého finského motocyklového závodníka Jarno Saarinena. Už odmalička se jeho otec (sám závodní hobby jezdec) věnoval malému Jarnovi. Už ve třech letech závodil v motokárách. V této kategorii zůstal dvanáct let a jako jediný pilot, který se dostal do F1, vyhrál všechny šampionáty v motokárách, které se vyhrát dají. V roce 1995 opouští motokáry a přestupuje do německé F3 s týmem KMS. Hned v první sezoně vyhrává dva závody a stává se nováčkem roku. Už v půlce sezony má tři seriozní nabídky od týmů F1. Jarno podepisuje s Benettonem, ten mu však jen zajistí účast v F3 i na příští rok. V roce 1996 má Jarno skvělou formu a celý šampionát F3 vyhrává. Ital plánuje účast v japonském šampionátu F3000, ale ozývá se tým Minardi. Jarno neváhá a tak vstupuje v roce 1997 do královny motorsportu.

9. března 1997 se tak Jarnovi splnil dětský sen. Debutoval v GP Austrálie. A nevedl si špatně, po startu ze sedmnáctého místa, dojíždí na deváté pozici. Těžko od nováčka s vozem Minardi čekat lepší výkon. V průběhu sezony se spíše učí, avšak v GP Kaandy těžce havaruje Olivier Panis. Jarno je z týmu Minardi uvolněn do kokpitu Prostu místo zraněného Francouze. Už ve tetím závodě v novém působišti dojíždí čtvrtý a získává první body. V posledním závodě sezony v GP Rakouska překvapivě vede až do první zastávky v boxech. Pak drží druhé místo za Villeneuvem, avšak ve 37. kole jeho naděje na úžasný výsledek zhasnou spolu s nefunkčním motorem. I když se nakonec překvapení nekonalo, může být Jarno spokojen. S Prostem podepsal dvouletou smlouvu. Bohužel touha týmu mít vše francouzské rozhodla o změně motorů. Konkurenceschopné motory Mugen Honda tým vyměnil za slaboučké motory Peugeot.

A na výkonech to bylo znát. V sezoně 1998 dokončil Jarno pouze šest závodů a bodoval jen šestým místem v GP Belgie. O rok později se sice výkonnost vozů Prost trochu zvedla a Jarno pravidelně atakoval bodované pozice, ale bodovat se mu však povedlo jen dvakrát. Šestým místem v Barceloně a druhým místem ve zmatené GP Evropy na Nürburgringu. Na rok 2000 přestoupil do silnější stáje Jordan.

Je pravdou, že Jordan v letech 1998 a 1999 patřil po McLarenu, Ferrari a Williamsu k nejsilnějším týmům a leckdy dokázal tři zmíněné týmy pěkně potrápit. Bohužel forma týmu začala rokem 2000 uvadat. Jarnovi se povedl nejlepší výsledek v GP Brazílie, kdy dojel čtvrtý. Pak přidal jen tři šestá místa, což bylo zklamáním. Jeho kolega Frentzen sice bodoval jen čtyřikrát, ale dvakrát dokončil na třetím místě. V roce 2001 byl stále s Jordanem. V kvalifikacích se Jarnovi dařilo, ale nedokázal to potvrdit v závodech. V GP Rakouska byl dokonce diskvalifikován, když vyjel z boxů a nerespektoval červené světlo. Celkem se mu podařilo bodovat v pěti závodech, avšak tři pátá a dvě čtvrtá místa nebylo to, po čem tým a sám Jarno toužili. Po sezoně se s chřadnoucí stájí Jarno rozloučil a zamířil do nově vzniklého týmu Renault (dříve Benetton).

Sezona 2002 byla spíše testovací. Vůz R202 trpěl ještě dětskými nemocemi, a  tak není divu, že se Jarno do cíle mnohokrát nedostal. Přesto si vybojoval devět bodů. Ital však věděl, že tým bude určitě stoupat výkonnostně nahoru. A byla to pravda.

Jarno se pravidelně umisťoval v kvalifikacích v prvních řadách a i v závodě sbíral body. Jeho vrcholem bylo třetí místo v GP Německa. Celkem nasbíral 33 bodů. Jeho stájový kolega Fernando Alonso jich však nasbíral 55 a hlavně vybojoval pro tým první vítězství a pro sezonu 2004 se stal v týmu Renault číslem jedna právě on.

Sezona 2004 byla pro Jarna rozporuplná. Sice držel krok s Alonsem a  v Monaku dokázal vybojovat pole-position a samotný závod vyhrát, ale po tomto okamžiku se jeho vztah s týmem začal zhoršovat. Napomohl tomu Briatore, který čtrnáct dnů po Monaku jasně naznačil před tiskem že s Trullim už příští rok nepočítá. Jarnovy výkony okamžitě poklesly a navíc přišla ošklivá havárie v Silverstonu. Briatore si přisadil a označil ji za hloupou, načež si Jarno veřejně postěžoval, že nedostává stejnou techniku jako Alonso. A bylo zle. V GP Belgie sice ještě vybojoval pole-position (závod pro poruchu nedokončil), ale tři závody před koncem byl z týmu vyhozen a přišel tak o GP Číny. Jarno měl však už v kapse dlouholetou smlouvu s týmem Toyota, se kterým stihl odjet poslední dva závody sezony. Bodovat však nedokázal.

Zato začátek sezony 2005 se Jarnovi vydařil skvěle a naplnil tak ambice týmu, pravidelně bojovat o pódium. V prvních pěti závodech třikrát vystoupal na stupně vítězů. Dvě druhá místa získal v Malajsii a Bahrajnu a jedno třetí místo vybojoval ve Španělsku. Pak však přišel pokles formy a Jarno spíše jen paběrkoval. Po slabším začátku sezony ho bodově předstihl i Ralf Schumacher. Pokles formy však čekal celý tým.

Formuli 1 roku 2006 opustila firma Michelin a Toyota musela přejít na pneumatiky Bridgestone. Sladit vůz TF106 se nepodařilo a jezdci Toyoty se sezonou vyloženě protrápili. Jarnovým nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo v GP USA. Ani v roce 2007 se forma japonských monopostů nezvedla. Jarno dokázal bodovat jen čtyřikrát, a to jen tak tak. Vzestup Toyoty nakonec přišel v roce 2008, kdy Jarno opět dokázal vybojovat pódium. Tentokrát v GP Francie, kde dojel třetí. Ve zbytku sezony pravidelně bodoval, ale pro tým i jezdce to bylo málo... I sezona 2009 byla vydařená. Jarno hned v GP Austrálie přivezl týmu třetí místo, v GP Španělska získal pole-position a v závodě opět třetí místo. V GP Japonska dokončil jako druhý. Bohužel ani tyto výsledky automobilku nepřesvědčily o dalším setrvání v F1. Za osm let působení v F1 nedokázal ani jednou vůz Toyota zvítězit, natož bojovat o titul. Přitom automobilka do týmu sypala ohromné finanční prostředky. Do toho přišla finanční krize a Toyota tým jednoduše zrušila. Jarno sice bez práce nezůstal, ale bylo jasné, že v nově vzniklém týmu Lotus F1 bude jen do počtu. I když se tým vyjádřil v tom smyslu, že potřebuje hodně zkušeného jezdce, který pomůže s vývojem vozu.

Nebylo překvapením, že nový tým se (spolu dalšími dvěma) plácal na konci startovního pole a většinou kvůli technice Jarno cíl neviděl. V sezoně 2011 se tým přejmenoval na Team Lotus, ale podle dosahovaných výsledků to byla asi jediná úspěšná změna. Jarna trápil posilovač řízení, na který si celou sezonu pořádně nezvykl, ale v konečném důsledku to bylo stejně jedno, protože tým neměl na body ani náhodou. Pro rok 2012 se tým opět přejmenoval, tentokrát na Caterham. Jarno však v týmu stihl pouze jedny testy. Poté se tým rozhodl angažovat Vitalije Petrova, který místo zkušeností přinesl něco mnohem důležitějšího, a to peníze. Jarno však sám poznal, že jeho kariéra v F1 dospěla ke konci a současné F1 nemá co dát. Nebyl to nejúspěšnější jezdec, nedokázal udržet výkonnost po celou sezonu, i když je pravdou, že ne vždy to bylo jeho vinou. Přesto se v poli jezdců neztratil, a pokud ste zahlédli vláček jezdců, téměř jistě byl na jeho čele právě Jarno Trulli, který nikdy nedával kůži lacino. Několikrát vystoupal na pódium, vyhrál závod v Monaku a v počtu odjetých GP je na třetím místě za Rubensem Barrichellem a Michaelem Schumacherem.

Jarno Trulli v číslech:

Narozen 14. července 1974 ve Francaville (Itálie)

První závod: 3. března 1997, Melbourne, Austrálie, 9. místo

Počet odjetých GP: 252 (4x nestartoval)

První vítězství: 23. května 2004, Monako

Počet vítězství: 1

Počet pole-position: 4

Počet nejrychlejších kol: 1

Počet pódií: 11

Získané body: 246,5

Týmy: Minardi, Prost, Jordan, Renault, Toyota, Lotus F1, Team Lotus, Caterham

Ve vedení závodu odjel 163 kol a 682 kilometrů....

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
17.7.2014 1:6 - Hurvajs
Hurvajs
K prominuti je tam toho hodne, ale budiz mu odpusteno.
Hamilton zase blíž k získání titulu (Poznámky k Velké ceně Ruska)Lewis Hamilton vyhrál Velkou cenu Ruska v Soči a výrazně se přiblížil k získání pátého titulu mistra světa. Pomohl mu příkaz týmu Mercedes, aby si Hamilton a Valtteri Bottas v polovině závodu vyměnili pozice. Hamilton teď vede před Sebastianem Vettelem o 50 bodů. K získání titulu mu stačí, když ve zbývajících závodech dojede do cíle jako druhý.
08:58, 07.10.
10:09, 06.10.
05:00, 06.10.
09:46, 05.10.
09:43, 05.10.
22:26, 01.10.
14:48, 30.09.
23:00, 29.09.
16:24, 29.09.
11:30, 29.09.
16:25, 28.09.
14:02, 28.09.
22:02, 27.09.
16:08, 16.09.
20:03, 15.09.
13:24, 15.09.
16:58, 14.09.
13:27, 14.09.
20:50, 13.09.
22:49, 12.09.
23:19, 11.09.
21:22, 03.09.
22:23, 02.09.
16:44, 02.09.
17:04, 01.09.
14:00, 01.09.
17:02, 31.08.
16:51, 31.08.
16:41, 31.08.
14:21, 31.08.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek