jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Italský Nürburgring (Pescara 1957)
Italský Nürburgring (Pescara 1957)

Autor článku: J. Neubauer

Pescara, okruh s dlouhou historií, hostil jediný závod započítávaný do mistrovství světa Formule 1, přesto se může pochlubit několika rekordy:

Jedná se o nejdelší okruh, na kterém se šampionát jel - měřil 25 579 m a navíc měl nejdelší rovinku (6,24 km), která kopírovala břeh Adriatického moře, přerušenou těsně před cílem pouze jedinou šikanou. Vytyčený okruh se po startu v Pescaře vlnil ulicemi mezi městečky del Spoltore a Capelle, poté následoval dlouhý přímý úsek do Montesilvana, kde trať prudce zahnula na již zmíněnou rovinku. 

Další zajímavostí je, že přestože měl tehdy predikát Grand Prix závodu, jako jediný v historii F1 nereprezentoval žádný stát, kontinent či region, ale pouze město (závod 500 mil Indy neměl statut závodu Grand Prix) – jela se Grand Prix Pescary. 

Poprvé se na této trati jelo v roce 1924 a závod, pojmenovaný Coppa Acerbo, tehdy vyhrál 26letý Enzo Ferrari s vozem Alfa Romeo. Později se tenhle podnik stal základním pilířem italského závodění a mezi jeho vítězi nalezneme slavná jména, jako Campari, Varzi, Nuvolari, nebo Fagioli. Ve třicátých letech zde triumfovaly výhradně německé stříbrné GP vozy Auto-Union a Mercedes-Benz.
Okruh si ale vyžádal i oběť nejvyšší – o život zde přišel jeden z nejtalentovanějších jezdců té doby, Francouz Gyu Moll.  

V roce 1957 se stal závod v Pescaře součástí šampionátu Formule 1. Byl zařazen dodatečně, když došlo ke zrušení GP Belgie a Nizozemí. To se stalo částečně z finančních důvodů a částečně jako reakce na tragickou havárii Alfonsa de Portaga na Mille Miglia, která si vyžádala i život několika diváků. Nezapomeňme, že dva roky před tím při tragické nehodě v LeMans 1955 zahynulo přes 80 diváků a už tehdy se hovořilo o zákazu automobilových závodů. Tento zákaz (naštěstí pro fanoušky) zavedlo pouze Švýcarsko, kde se nesmí okruhové závody pořádat dodnes. 

Grand Prix Pescary se jela 18. srpna 1957 za velkého horka a obrovského zájmu 200 000 diváků. Počet diváků byl překvapivý, zvláště proto, že Enzo Ferrari odmítl do závodu nasadit své vozy na protest proti malé bezpečnosti. Trať byla úzká a hrbolatá a vedla po běžných silnicích, navíc byla díky dlouhým rovinkám extrémně rychlá. Jeho jezdci M.Hawthorn a P.Collins do závodu nenastoupili. Třetí jezdec jeho týmu, Luigi Musso, protože stále mohl bojovat o titul mistra světa, nakonec Ferrariho přesvědčil, aby směl startovat, a tak si půjčil vůz Ferrari a startoval bez tovární podpory. 

Bitvu o nejvýhodnější postavení na startu vyhrál Fangio před Mossem a Mussem. V druhé řadě stál Behra na Maserati s novým a ještě neodzkoušeným dvanáctiválcovým motorem. 

V závodě, který se jel na 18 kol, šel po mávnutí národní vlajky do čela Musso, ale největší pozornost diváků se upřela na Horace Goulda, který při rozjezdu nešťastně zachytil o pomalu odcházejícího mechanika.

L.Piotti a T.Brook museli po prvním kole po technických problémech vzdát. Ve druhém kole převzal vedení S.Moss před L.Mussem, třetí J.M.Fangio na vedoucí dvojici tentokrát nestačil a pomalu ztrácel. Vysoké teploty se podepsaly na častých potížích některých jezdců. S.Lewis-Evans ztratil téměř jedno kolo díky dvěma defektům pneumatik. Dvanáctiválcové Maserati nevydrželo nápor a tak ani J.Behra nedojel.

V desátém kole zmizel z tratě L.Musso. Z motoru se vyvalil bílý kouř a na trať vytekl olej. Překvapený J.M.Fangio nečekanou situaci nezvládl a po smyku poškodil kolo, přesto v závodě pokračoval. S.Moss si užíval pohodlného vedení a dokonce neplánovaně zajel do depa pro osvěžení a doplnění oleje. 
Popáté v kariéře a podruhé za volantem Vanwallu slavil S.Moss prvenství v závodě. I J.M.Fangio se radoval, druhým místem dokázal obhájit titul a stal se tak popáté světovým šampionem. 

Třetí dojel Harry Schell, také s Maserati. V jednom kole dojely pouze čtyři vozy, přičemž rozdíly mezi nimi byly zhruba tříminutové. 

Dlouhým a rychlým přírodním okruhům, na kterých nebylo možné zajistit bezpečnost, bylo odzvoněno, a tak ani okruh v Pescaře svůj vrcholný podnik dlouho nepřežil. O čtyři roky později se zde jel už jen jeden (nemistrovský) závod, který vyhrál Lorenzo Bandini s Ferrari. 


 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Mokrou Velkou cenu Německa vyhrál Verstappen, soupeřům se nedařiloBěhem mokrého nedělního závodu čtyřikrát vyjel Safety Car. Do cíle dojelo jen 13 závodníků a na pódium se překvapivě dostal Daniil Kvjat ve voze Toro Rosso. Max Verstappen (Red Bull) vyhrál s převahou, druhý byl Sebastian Vettel, který startoval z 20. pozice. Charles Leclerc, Valtteri Bottas a Lewis Hamilton měli nehodu.
21:16, 13.08.
16:52, 04.08.
17:01, 03.08.
14:35, 03.08.
21:14, 02.08.
12:55, 02.08.
19:56, 01.08.
11:33, 31.07.
19:42, 28.07.
17:12, 28.07.
22:28, 27.07.
16:50, 27.07.
13:20, 27.07.
13:19, 27.07.
16:54, 26.07.
16:42, 26.07.
14:09, 26.07.
12:42, 26.07.
21:40, 25.07.
22:21, 23.07.
22:02, 21.07.
20:54, 18.07.
14:04, 15.07.
13:53, 15.07.
13:33, 15.07.
22:43, 14.07.
21:52, 14.07.
18:08, 14.07.
18:46, 13.07.
17:55, 13.07.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek