jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Italský Nürburgring (Pescara 1957)
Italský Nürburgring (Pescara 1957)

Autor článku: J. Neubauer

Pescara, okruh s dlouhou historií, hostil jediný závod započítávaný do mistrovství světa Formule 1, přesto se může pochlubit několika rekordy:

Jedná se o nejdelší okruh, na kterém se šampionát jel - měřil 25 579 m a navíc měl nejdelší rovinku (6,24 km), která kopírovala břeh Adriatického moře, přerušenou těsně před cílem pouze jedinou šikanou. Vytyčený okruh se po startu v Pescaře vlnil ulicemi mezi městečky del Spoltore a Capelle, poté následoval dlouhý přímý úsek do Montesilvana, kde trať prudce zahnula na již zmíněnou rovinku. 

Další zajímavostí je, že přestože měl tehdy predikát Grand Prix závodu, jako jediný v historii F1 nereprezentoval žádný stát, kontinent či region, ale pouze město (závod 500 mil Indy neměl statut závodu Grand Prix) – jela se Grand Prix Pescary. 

Poprvé se na této trati jelo v roce 1924 a závod, pojmenovaný Coppa Acerbo, tehdy vyhrál 26letý Enzo Ferrari s vozem Alfa Romeo. Později se tenhle podnik stal základním pilířem italského závodění a mezi jeho vítězi nalezneme slavná jména, jako Campari, Varzi, Nuvolari, nebo Fagioli. Ve třicátých letech zde triumfovaly výhradně německé stříbrné GP vozy Auto-Union a Mercedes-Benz.
Okruh si ale vyžádal i oběť nejvyšší – o život zde přišel jeden z nejtalentovanějších jezdců té doby, Francouz Gyu Moll.  

V roce 1957 se stal závod v Pescaře součástí šampionátu Formule 1. Byl zařazen dodatečně, když došlo ke zrušení GP Belgie a Nizozemí. To se stalo částečně z finančních důvodů a částečně jako reakce na tragickou havárii Alfonsa de Portaga na Mille Miglia, která si vyžádala i život několika diváků. Nezapomeňme, že dva roky před tím při tragické nehodě v LeMans 1955 zahynulo přes 80 diváků a už tehdy se hovořilo o zákazu automobilových závodů. Tento zákaz (naštěstí pro fanoušky) zavedlo pouze Švýcarsko, kde se nesmí okruhové závody pořádat dodnes. 

Grand Prix Pescary se jela 18. srpna 1957 za velkého horka a obrovského zájmu 200 000 diváků. Počet diváků byl překvapivý, zvláště proto, že Enzo Ferrari odmítl do závodu nasadit své vozy na protest proti malé bezpečnosti. Trať byla úzká a hrbolatá a vedla po běžných silnicích, navíc byla díky dlouhým rovinkám extrémně rychlá. Jeho jezdci M.Hawthorn a P.Collins do závodu nenastoupili. Třetí jezdec jeho týmu, Luigi Musso, protože stále mohl bojovat o titul mistra světa, nakonec Ferrariho přesvědčil, aby směl startovat, a tak si půjčil vůz Ferrari a startoval bez tovární podpory. 

Bitvu o nejvýhodnější postavení na startu vyhrál Fangio před Mossem a Mussem. V druhé řadě stál Behra na Maserati s novým a ještě neodzkoušeným dvanáctiválcovým motorem. 

V závodě, který se jel na 18 kol, šel po mávnutí národní vlajky do čela Musso, ale největší pozornost diváků se upřela na Horace Goulda, který při rozjezdu nešťastně zachytil o pomalu odcházejícího mechanika.

L.Piotti a T.Brook museli po prvním kole po technických problémech vzdát. Ve druhém kole převzal vedení S.Moss před L.Mussem, třetí J.M.Fangio na vedoucí dvojici tentokrát nestačil a pomalu ztrácel. Vysoké teploty se podepsaly na častých potížích některých jezdců. S.Lewis-Evans ztratil téměř jedno kolo díky dvěma defektům pneumatik. Dvanáctiválcové Maserati nevydrželo nápor a tak ani J.Behra nedojel.

V desátém kole zmizel z tratě L.Musso. Z motoru se vyvalil bílý kouř a na trať vytekl olej. Překvapený J.M.Fangio nečekanou situaci nezvládl a po smyku poškodil kolo, přesto v závodě pokračoval. S.Moss si užíval pohodlného vedení a dokonce neplánovaně zajel do depa pro osvěžení a doplnění oleje. 
Popáté v kariéře a podruhé za volantem Vanwallu slavil S.Moss prvenství v závodě. I J.M.Fangio se radoval, druhým místem dokázal obhájit titul a stal se tak popáté světovým šampionem. 

Třetí dojel Harry Schell, také s Maserati. V jednom kole dojely pouze čtyři vozy, přičemž rozdíly mezi nimi byly zhruba tříminutové. 

Dlouhým a rychlým přírodním okruhům, na kterých nebylo možné zajistit bezpečnost, bylo odzvoněno, a tak ani okruh v Pescaře svůj vrcholný podnik dlouho nepřežil. O čtyři roky později se zde jel už jen jeden (nemistrovský) závod, který vyhrál Lorenzo Bandini s Ferrari. 


 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Hamilton získal 6. vítězství v Maďarsku (Poznámky k Velké ceně Maďarska)Lewis Hamilton zvítězil už pošesté ve Velké ceně Maďarska a zvýšil svůj náskok v čele šampionátu. Před Sebastianem Vettelem vede před letní přestávkou o 24 bodů. Chybná strategie připravila pilota Ferrari o šanci na vítězství.
23:20, 29.07.
16:53, 29.07.
16:42, 28.07.
13:24, 28.07.
17:15, 27.07.
12:40, 27.07.
21:58, 22.07.
16:47, 22.07.
22:49, 21.07.
16:57, 21.07.
16:15, 21.07.
22:00, 20.07.
16:38, 20.07.
13:06, 20.07.
22:11, 19.07.
21:09, 18.07.
21:37, 13.07.
17:06, 08.07.
16:39, 07.07.
13:32, 07.07.
17:03, 06.07.
14:13, 06.07.
22:40, 04.07.
22:25, 02.07.
16:45, 01.07.
16:42, 30.06.
13:39, 30.06.
20:30, 29.06.
16:02, 29.06.
20:50, 28.06.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek