jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Derek Warwick slaví 60!
 
Historie - Martin Lučný - 27.8.2014

 
Derek Warwick slaví 60!

Derek Warwick slaví 60!

Dnes přináším článek o nepřliš známém pilotovi. Derek Warwick sice nevyhrál ani jeden závod, přesto si malé připomenutí své kariéry zaslouží.

Derek Stanely Harper Warwick se narodil 27. srpna 1954. Kariéru závodního pilota začal v britském mistrovství stock cars (vozy podobné buginám). V roce 1971 letech vyhrává anglický šampionát série Super Stock (bylo mu teprve 16), a v roce 1973 vyhrává i světový šampionát těchto vozů. O rok později zkouší monoposty. V šampionátu Formule Ford 1600 s vozem Hawke končí překvapivě na celkovém druhém místě. Po tomto úspěchu vstupuje do šampionátu Formule 3 a na voze Chevron končí v šampionátu třetí. O rok později bojoval o titul s Nelsonem Piquetem a Chicem Serrou. Se čtyřmi vítězstvími končí v šampionátu hned za Piquetem. V následujícím roce přestoupil do F2, k týmu Theodore, ale zde se mu tak nedaří, a tak po sezoně přestupuje k novému týmu Toleman. Zde se vrací na vítěznou vlnu, vyhrává dva závody, ovšem opět získává jen titul vicemistra Evropy. Z titulu se radoval jeho stájový kolega Brian Henton. Derek však nemusí moc smutnit. Toleman se rozhodl vstoupit do Formule 1.

Sezona 1981 byla především o získávání zkušeností. Vůz TG 181 však nebyl podařenou konstrukcí a Derek se spíše s vozem pral, než aby s ním sbíral zkušenosti. Navíc se svezl jen v předkvalifikacích a kvalifikacích, neboť vůz na víc neměl. Ani Brian Henton z vozu nedostal více. Až v poslední GP sezony se Derekovi podařilo proklouznout sítem a kvalifikovat se na 22. místě. Závod pro poruchu převodovky nakonec nedokončil.

V sezoně 1982 už to bylo lepší. Tým představil upravený vůz TG 181C a hned v prvním závodě se Derek dokázal kvalifikovat na čtrnáctém místě. Bohužel vůz se sice, co se týče rychlosti, zlepšil, ale se spolehlivostí to bylo horší. Warwick se sice už kvalifikoval téměř do všech Grand Prix (nepovedlo se mu to jen třikrát), ale cíl viděl jen dvakrát. Dojel patnáctý v GP Francie a desátý v GP Německa. Na konci sezony tým zkoušel vůz TG 183 bez křídel, avšak úspěch to nepřineslo. Warwick jízdní vlastnosti vozu popsal jako strašidelné.

Zlom pro Dereka (i pro tým) nastal v sezoně 1983. Vůz TG 183B byl konečně plně konkurenceschopným monopostem. A Derek to potvrzoval nejen při rozhovorech s novináři, ale i na závodní dráze. Hned v úvodní GP Brazílie se kvalifikoval jako pátý a v cíli mu patřila osmá příčka. Ani v dalších závodech se neztratil. Nedostatek výkonu motorů Hart doháněl agresivní jízdou, což někdy vedlo ke zbytečným kolizím, a to při stálé nespolehlivosti vozu tým hodně bolelo. V GP Holandska se konečně zadařilo. Derek startoval jako sedmý, ale během závodu se propracoval až na čtvrté místo, které mu patřilo i v cíli. Byly to první body pro Dereka i tým a nadšení v týmu bylo velké. To umocnil Derek šestým místem v Monze a pátým v Brands Hatch. Warwick se s týmem (nakonec nerad) loučil v Suzuce, kde opět vybojoval skvělé čtvrté místo. V průběhu roku 1983 dostal nabídku od Renaultu, na kterou tehdy bez váhání kývl. Jenže konec roku ukázal, že Toleman stoupá vzhůru, a Dereka mrzelo unáhlené rozhodnutí. Na odmítnutí Renaultu už však bylo pozdě.

Renault se ještě plně nezmátořil ze zpackaného závěru sezony 1983, kdy přišel o oba tituly. Nálada v týmu byla i na začátku sezony 1984 na bodu mrazu. Nezlepšil ji ani první závod. Derek startoval jako třetí, po odpadnutí Laudy se dostal do vedení a už už to vypadalo, že vyhraje, když mu deset kol před cílem prasklo levé zavěšení předního kola a musel s neopravitelným vozem do boxů. Mechanici později přišli na to, že zavěšení načal Derek hned zkraje závodu, kdy se v tvrdém souboji střetl s Laudou. V Kyalami konečně poprvé vystoupal na pódium, dojel na třetím místě, v Zolderu dojel druhý. Pak však přišly kolize a několik technických problémů. Zlepšení přišlo v GP Velké Británie, kde Warwick opět dojel druhý, a v GP Německa, kde dojel třetí. Do konce sezony zbývalo ještě pět závodů a jezdec určitě netušil, že nedokončí ani jeden. Ještě před koncem sezony dostal nabídku na přestup k Williamsu. Derek ji odmítl a zůstal u Renaultu až do konce. Bylo to chybné rozhodnutí.

Sezona 1985 byla jedním slovem katastrofa. Vůz RE60 nebyl konkurenceschopný, Derek měl najednou co dělat, aby vůbec dojel na bodech. K tomu se přidala i velká nespolehlivost vozu. Derek bodoval jen třikrát, dvěma pátými a jedním šestým místem. Osmkrát neviděl cíl. Není divu, že během trápení začínalo spekulovat i o tom, zda Renault míní v F1 pokračovat. Nasazení vylepšeného RE60B sice vypadalo jako kladná odpověď, ve skutečnosti už vedení týmu vědělo, že tým Renault Formuli 1 po těchto dvou neúspěšných sezonách opustí. Derek po sezoně hledal angažmá u Lotusu, kde o něj byl zájem, jenže rozhodnutí angažovat Brita vetoval Ayrton Senna, který jako číslo jedna nechtěl mít za kolegu někoho, kdo by tuto pozici ohrožoval. Derek jinde místo nesehnal, a tak vzal zavděk místem v týmu TWR v závodech prototypů s vozem Jaguar.

Nakonec se však do kokpitu v sezoně 1986 vrátil. Po tragické havárii Elia de Angelise, který zahynul při testování Brabhamu BT55, sháněl Bernie Ecclestone náhradu na GP Kanady. Jelikož se šampionát prototypů a F1 nekřížil, mohl Derek oba šampionáty dokončit, a tak na Ecclestonovu nabídku kývl. Vůz nebyl nejlepší, ale Derek se s ním celkem pravidelně umisťoval v první desítce. Hlavně však většinu závodů pro poruchu nedokončil. I tak zaujal vedení stáje Arrows a dostal dvouletou smlouvu.

Bylo jasné, že s vozem A10 nebude mít na vítězství. Byl vůbec rád za to, když nějaký závod dojel. Z šestnácti GP dokončil pouhých pět. Sice dvakrát na bodech, ale i tak to byla bída. Pro sezonu 1988 přichystal tým vylepšení jak vozu, tak motoru Megatron (jen přejmenovaný motor BMW).

A změny pomohly. Derek pravidelně atakoval první pětku, čtyřikrát dojel čtvrtý dvakrát pátý a jednou šestý, což s Arrowsem nebyl rozhodně špatný výkon. Tým získal celkově skvělé čtvrté  místo, stejně jako Lotus. Pro rok 1989 se už chystal nepřeplňovaný motor Ford Cosworth.

I bez turba to Derekovi šlo. Vůz sice trápila poruchovost elektroinstalace, ale když vůz jel, byl vždy v první desítce. Navíc mohl i vyhrát! V GP Brazílie sahá po vítězství, ale tragický pit-stop trvající sedmnáct vteřin šanci na vítězství zhatí. V deštivé Kanadě bojuje opět o vítězství, dokonce i několik kol vede, ve 40. kole ho však zastavuje porucha motoru. Derek tak posbíral jen pátá a šestá místa, ale pro tým Arrows i tyto drobky měly cenu zlata. Dvěma pátými a třemi šestými místy pomohl týmu získat sedmou příčku. Jeho umění konkurovat i s méně kvalitními monoposty si všiml Lotus a pro sezonu 1990 jej angažoval (tentokrát toto rozhodnutí nikdo nevetoval).

Bohužel vůz 102 s motory Lamborghini byl omyl. Derek se v prvních GP jen tak tak dokázal kvalifikovat, navíc vůz sužovaly problémy s motorem a převodovkou. Derek dokončil na bodech pouze dva závody. Dojel šestý v Kanadě a pátý v Maďarsku. V Monze přidal ošklivou havárii v Parabolice, kdy vyjel koly mimo trať, vrazil do  mantinelu a s polopřevráceným monopostem se vrátil zpět na trať, naštěstí se mu ostatní piloti dokázali vyhnout. Po sezoně se s F1 na tři roky rozloučil. Za jeho rozhodnutím stálo i to, že se mu v šampionátu F3 zabil mladší bratr.

V roce 1991 závodil jen s protypy Jaguar, o rok později se zapojil do sestavy Peugeotu, který také  závodil v Mistrovství světa prototypů. V roce 1992 s Peugeotem vyhrál nejen tento šampionát, ale i slavný závod 24H Le Mans.

V roce 1993 se vrátil do F1 v týmu Footwork. Vůz byl však slabý a Derek už také nebyl nejmladší. Přesto vybojoval šesté místo v GP Velké Británie a čtvrté místo v Maďarsku. V deštivém tréninku na GP Německa však ošklivě havaroval. Ve vodní tříšti ztratil orientaci a vletěl se svým vozem do svodidel, kde přišel o celou pravou půlku nmonopostu. Poté se už jen jako pasažér řítil do šikany, kde se jeho monopost převrátil. I přesto, jak jeho nehoda vypadal děsivě, skončil jen s pohmožděným krkem a závodu se účastnil (dojel sedmnáctý). Přestože dokázal s vozem dvakrát bodovat, věk a právě popsaná havárie rozhodly o tom, že se s F1 jako pilot definitivně rozloučil. Po tomto roce vstoupil do britského mistrovství cestovních vozů. Zde se mu však příliš nedařilo a během tří let vybojoval jen jedno vítězství v Knockhillu. Poté pověsil závodní přilnu na hřebík.

Nyní se věnuje psaní F1 na svůj blog, provozuje prodej vozů Honda, a hlavně dělá komisaře při některých závodech F1.

Derek Stanley Harper Warwick v číslech:

Narozen 27. sprna 1954 v Alresfordu (Velká Británie)
První závod: 17. září 1981, Las Vegas, (nedojel)
Počet odjetých GP:  146 (16x nestartoval)
Bez vítězství, největší úspěch vítěz 24H Le Mans 1992
Počet pole-position: 2
Počet pódií: 4
Získané body: 71
Týmy: Toleman, Renault, Brabham, Arrows, Lotus, Footwork
Ve vedení závodu odjel 16 kol a 78 kilometrů....

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
PF 2018Všem čtenářům přejeme krásné vánoční svátky a hodně úspěchů v novém roce. A také spoustu zajímavých zážitků s motosportem.
22:09, 13.01.
21:50, 11.01.
22:05, 10.01.
18:27, 23.12.
21:21, 19.12.
22:48, 13.12.
22:09, 12.12.
20:06, 11.12.
21:21, 08.12.
19:14, 07.12.
20:54, 06.12.
19:33, 06.12.
19:18, 06.12.
20:42, 05.12.
19:58, 29.11.
21:23, 26.11.
18:50, 26.11.
15:40, 26.11.
19:21, 25.11.
17:57, 25.11.
13:34, 25.11.
22:38, 24.11.
16:46, 24.11.
16:38, 24.11.
20:57, 20.11.
21:07, 18.11.
22:33, 12.11.
18:39, 12.11.
20:58, 11.11.
19:42, 11.11.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek