jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Ferrari 312 T 4 - 1979
Ferrari 312 T 4 - 1979

Autor článku: Jaroslav Neubauer

Lotus 79 zahájil éru wing-car (auto – křídlo s přísavným efektem, vzniklým vytvarováním bočnic a podlahy). Většina konkurence se proto dala cestou kopírování tohoto vozu. Výjimkou bylo Ferrari. Ne že by nechtěli, ale nešlo to. Šíře dvanáctiválcového motoru nedovolovala využít princip Lotusu. A tak byl vytvořen vůz, tvarově vybočující ze vzhledu ostatních vozů. A je nutné podotknout, že od začátku patřil k nejspolehlivějším, byť ne k nejrychlejším – za celý rok startovali Jody Scheckter i Gilles Villeneuve jen jednou z nejlepší pozice. Vůz byl nasazen až do třetího závodu sezóny a v cíli obou prvních závodů, které tento vůz jel, v Jižní Africe a Long Beach, získal double (zvítězil G.Villeneuve před Scheckterem). Další dvě vítězství, v Belgii a Monaku, přidal J.Scheckter a po první půli šampionátu (jelo se na dvě půle, kdy z každé se započítávaly 4 nejlepší výsledky) to vypadalo na souboj stájí Ferrari (J.Scheckter, G.Villeneuve) a Ligier (J.Laffite, zvítězil v Argentině a Brazílii a  P.Depailler, vítěz ve Španělsku), které si rozdělily všechna vítězství.

Druhá půle však vypadala jinak. 

Jako první ze souboje o titul vypadl P.Depailler po vážné nehodě na déltaplánu. Po náhodném vítězství nejrychlejšího, ale nejméně spolehlivého vozu pole – Renaultu (J.P.Jabouille), začal závodům kralovat tým Williams (C.Regazzoni zvítězil v Anglii a A.Jones přidal další čtyři vítězství, hattrick v Německu, Rakousku a  Nizozemí a pak ještě v předposledním závodě v Kanadě). Jediný, kdo s nimi dokázal držet krok, byl G.Villeneuve, ale za cenu jízdy nad limitem. Jeho nezapomenutelné souboje (zvláště ten s Arnouxem ve Francii je považován za nejlepší souboj v historii F1) a krkolomnosti (především jízda po třech kolech v Holandsku) se nesmazatelně zapsali do srdcí všech fandů. Výsledkem těchto úžasných jízd však byla spíše ztráta bodů, než jejich zisk. Díky již zmíněnému bodovacímu systému se v druhé půli bezkonkurenční A.Jones nemohl stát mistrem světa, a tak se boj zúžil na J.Schecktera, G.Villeneuva a J.Laffita. 
Rozhodnout mohla Monza, J.Scheckter by však musel v Itálii zvítězit. G.Villeneuve přislíbil, že pro tým udělá vše, a také slib dodržel – kryl Scheckterovi záda, přestože byl viditelně rychlejší a zajistil tak týmu další double. Tím se vlastně v jeho prospěch vzdal titulu (nikdo nemohl předpovídat průběh zbývajících dvou závodů, ale pokud by v Itálii vyhrál, byl by mistrem světa on). Chuť si spravil vítězstvím v posledním závodě sezóny ve Watkins Glen a stal se  vícemistrem světa. Pro Ferrari, které získalo pohár konstruktérů, to byl až do Schumacherovy éry poslední jezdecký mistrovský titul…

 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
PF 2019Přejeme všem čtenářům Motorelaxu krásné Vánoce a mnoho nádherných zážitků s motosportem v příštím roce.
20:21, 19.02.
20:23, 18.02.
21:10, 15.02.
22:22, 05.02.
20:15, 01.02.
21:14, 19.01.
19:32, 17.01.
22:15, 15.01.
17:19, 13.01.
14:47, 24.12.
18:32, 20.12.
22:27, 09.12.
21:14, 25.11.
16:12, 25.11.
16:07, 24.11.
16:05, 23.11.
15:59, 23.11.
22:17, 11.11.
20:07, 11.11.
21:27, 10.11.
17:19, 10.11.
20:33, 09.11.
20:27, 09.11.
21:55, 28.10.
08:13, 28.10.
18:35, 27.10.
23:22, 26.10.
20:56, 26.10.
21:52, 21.10.
09:31, 21.10.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek