jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Jediné auto, které nezískalo na startovném ani groš (Amon)
Jediné auto, které nezískalo na startovném ani groš (Amon)

Autor článku: Jaroslav Neubauer

Když se J.Stewarta zeptali, koho považuje za své největší soupeře, odpověděl, že Rindta a Amona. Chris Amon patřil mezi nejlepší, avšak na co sáhl, to mu nevyšlo - od stavby závodního auta až po úpravu vlastního domu. Ve Formuli 1 vyhrál jediný závod - při jeho smůle nezapočítávaný do mistrovství světa. Svá nejlepší léta 1967-69 strávil u Ferrari, ale v době, kdy tým prožíval krizi. Pak vyzkoušel March a dva roky skomírající Matru (1971-72). Pak opět šlápl vedle a vsadil na podprůměrné Tecno. Když se s týmem ve zlém rozešel, rozhodl se, že bude vlastním pánem a v roce 1974 založil vlastní tým.

„Postavil jsem jediné auto, které nezískalo na startovném ani groš," zhodnotil po letech svůj pokus sám Amon. V projektu utopil sto tisíc liber sterlingů, z nichž polovinu hradil ze svého. Chris Amon načrtl projekt a vůz mu zkonstruovali tvůrci posledního Tecna Gordon Fowell a Tom Boyce. Trup postavil John Thompson. Vůz měl sedadlo extrémně posunuté vpřed, odpružení zkrutnými tyčemi a všechny brzdy v trupu. Vůz měl rozvor 2516 mm a rozchod 1440/1440 mm. Původní dva chladiče v bocích vyměnil za jeden vpředu a byl nucen odstranit i původní „dvouplošníkovou" příď.

Předpremieru si vůz odbyl 7. dubna 1974 v nezapočítávaném závodě International Trophy v Silverstone (ještě s „dvouplošníkem"). V tomto závodě slavil své první vítězství J.Hunt, Ch.Amon v něm však neujel ani jedno kolo ...  V Mistrovství světa se vůz pojmenovaný Amon AF1 představil 28. dubna ve Španělsku.

„Dvouplošníková" příď však vykazovala spíše vztlak než přítlak a byla radikálně změněna. Aby toho nebylo dost, upadlo přední kolo. Přes všechny problémy vůz startoval z 23. pozice (startovalo 25 vozů, přihlášeno 28 vozů). V závodě absolvoval 22 kol, než musel odstoupit pro prasklý brzdový hřídel. Amon vynechal Belgii a svůj vůz se značně změněnou přídí přihlásil do Monaka. Zde se kvalifikoval do závodu 20. časem, pouze o 3,5 s horší než nejrychlejší Lauda. Do závodu však pro potíže s vozem neodstartoval. Vynechává následující čtyři závody a s pozměněným vozem (který však nese stále stejné označení AF1) chce startovat v Německu. Ujede i několik kol v tréninku, ale pro nemoc se musí startu vzdát. Jako záskok je vybrán Larry Perkins. Z 32 přihlášených (z nichž ale Ganley s Maki po havárii a Amon pro nemoc nestartují) zajíždí až 30. čas (nejhorší ze všech) a do závodu se nekvalifikuje. Po vynechání Rakouska se Amon pokusí ještě jednou se prosadit s vlastním vozem. Na rychlé Monze však nemá šanci, zajíždí předposlední čas o více než 5 s horší než Laudův na první pozici (za sebou nechává jen L.Kinnunena na Surteesu, který je ještě o více než dvě vteřiny pomalejší.) A to byl konec vlastního projektu. Ze čtyř pokusů o start se vůz kvalifikovaldvakrát, ale pouze jednou - při svém prvním pokusu ve Španělsku - do závodu vyjel.  Poslední dva závody sezóny startuje Chris Amon v týmu BRM. V letech 1975 - 76 sporadicky startoval s Ensignem (věnuje se F5000) a po otřesu z Laudovy havárie a vlastní kolize s H.Ertlem v Kanadě (na Wolf-Williamsu) zanechává závodění. Ještě se o rok později (1977)
nechá zlákat k testům pro Waltra Wolfa, ale když objeví G.Villeneuva, stává se jeho manažérem a definitivně pověsil přilbu na hřebík.


 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Mokrou Velkou cenu Německa vyhrál Verstappen, soupeřům se nedařiloBěhem mokrého nedělního závodu čtyřikrát vyjel Safety Car. Do cíle dojelo jen 13 závodníků a na pódium se překvapivě dostal Daniil Kvjat ve voze Toro Rosso. Max Verstappen (Red Bull) vyhrál s převahou, druhý byl Sebastian Vettel, který startoval z 20. pozice. Charles Leclerc, Valtteri Bottas a Lewis Hamilton měli nehodu.
21:16, 13.08.
16:52, 04.08.
17:01, 03.08.
14:35, 03.08.
21:14, 02.08.
12:55, 02.08.
19:56, 01.08.
11:33, 31.07.
19:42, 28.07.
17:12, 28.07.
22:28, 27.07.
16:50, 27.07.
13:20, 27.07.
13:19, 27.07.
16:54, 26.07.
16:42, 26.07.
14:09, 26.07.
12:42, 26.07.
21:40, 25.07.
22:21, 23.07.
22:02, 21.07.
20:54, 18.07.
14:04, 15.07.
13:53, 15.07.
13:33, 15.07.
22:43, 14.07.
21:52, 14.07.
18:08, 14.07.
18:46, 13.07.
17:55, 13.07.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek