jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Jediné auto, které nezískalo na startovném ani groš (Amon)
Jediné auto, které nezískalo na startovném ani groš (Amon)

Autor článku: Jaroslav Neubauer

Když se J.Stewarta zeptali, koho považuje za své největší soupeře, odpověděl, že Rindta a Amona. Chris Amon patřil mezi nejlepší, avšak na co sáhl, to mu nevyšlo - od stavby závodního auta až po úpravu vlastního domu. Ve Formuli 1 vyhrál jediný závod - při jeho smůle nezapočítávaný do mistrovství světa. Svá nejlepší léta 1967-69 strávil u Ferrari, ale v době, kdy tým prožíval krizi. Pak vyzkoušel March a dva roky skomírající Matru (1971-72). Pak opět šlápl vedle a vsadil na podprůměrné Tecno. Když se s týmem ve zlém rozešel, rozhodl se, že bude vlastním pánem a v roce 1974 založil vlastní tým.

„Postavil jsem jediné auto, které nezískalo na startovném ani groš," zhodnotil po letech svůj pokus sám Amon. V projektu utopil sto tisíc liber sterlingů, z nichž polovinu hradil ze svého. Chris Amon načrtl projekt a vůz mu zkonstruovali tvůrci posledního Tecna Gordon Fowell a Tom Boyce. Trup postavil John Thompson. Vůz měl sedadlo extrémně posunuté vpřed, odpružení zkrutnými tyčemi a všechny brzdy v trupu. Vůz měl rozvor 2516 mm a rozchod 1440/1440 mm. Původní dva chladiče v bocích vyměnil za jeden vpředu a byl nucen odstranit i původní „dvouplošníkovou" příď.

Předpremieru si vůz odbyl 7. dubna 1974 v nezapočítávaném závodě International Trophy v Silverstone (ještě s „dvouplošníkem"). V tomto závodě slavil své první vítězství J.Hunt, Ch.Amon v něm však neujel ani jedno kolo ...  V Mistrovství světa se vůz pojmenovaný Amon AF1 představil 28. dubna ve Španělsku.

„Dvouplošníková" příď však vykazovala spíše vztlak než přítlak a byla radikálně změněna. Aby toho nebylo dost, upadlo přední kolo. Přes všechny problémy vůz startoval z 23. pozice (startovalo 25 vozů, přihlášeno 28 vozů). V závodě absolvoval 22 kol, než musel odstoupit pro prasklý brzdový hřídel. Amon vynechal Belgii a svůj vůz se značně změněnou přídí přihlásil do Monaka. Zde se kvalifikoval do závodu 20. časem, pouze o 3,5 s horší než nejrychlejší Lauda. Do závodu však pro potíže s vozem neodstartoval. Vynechává následující čtyři závody a s pozměněným vozem (který však nese stále stejné označení AF1) chce startovat v Německu. Ujede i několik kol v tréninku, ale pro nemoc se musí startu vzdát. Jako záskok je vybrán Larry Perkins. Z 32 přihlášených (z nichž ale Ganley s Maki po havárii a Amon pro nemoc nestartují) zajíždí až 30. čas (nejhorší ze všech) a do závodu se nekvalifikuje. Po vynechání Rakouska se Amon pokusí ještě jednou se prosadit s vlastním vozem. Na rychlé Monze však nemá šanci, zajíždí předposlední čas o více než 5 s horší než Laudův na první pozici (za sebou nechává jen L.Kinnunena na Surteesu, který je ještě o více než dvě vteřiny pomalejší.) A to byl konec vlastního projektu. Ze čtyř pokusů o start se vůz kvalifikovaldvakrát, ale pouze jednou - při svém prvním pokusu ve Španělsku - do závodu vyjel.  Poslední dva závody sezóny startuje Chris Amon v týmu BRM. V letech 1975 - 76 sporadicky startoval s Ensignem (věnuje se F5000) a po otřesu z Laudovy havárie a vlastní kolize s H.Ertlem v Kanadě (na Wolf-Williamsu) zanechává závodění. Ještě se o rok později (1977)
nechá zlákat k testům pro Waltra Wolfa, ale když objeví G.Villeneuva, stává se jeho manažérem a definitivně pověsil přilbu na hřebík.


 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Hamilton zase blíž k získání titulu (Poznámky k Velké ceně Ruska)Lewis Hamilton vyhrál Velkou cenu Ruska v Soči a výrazně se přiblížil k získání pátého titulu mistra světa. Pomohl mu příkaz týmu Mercedes, aby si Hamilton a Valtteri Bottas v polovině závodu vyměnili pozice. Hamilton teď vede před Sebastianem Vettelem o 50 bodů. K získání titulu mu stačí, když ve zbývajících závodech dojede do cíle jako druhý.
22:27, 09.12.
21:14, 25.11.
16:12, 25.11.
16:07, 24.11.
16:05, 23.11.
15:59, 23.11.
22:17, 11.11.
20:07, 11.11.
21:27, 10.11.
17:19, 10.11.
20:33, 09.11.
20:27, 09.11.
21:55, 28.10.
08:13, 28.10.
18:35, 27.10.
23:22, 26.10.
20:56, 26.10.
21:52, 21.10.
09:31, 21.10.
19:33, 20.10.
23:06, 19.10.
20:32, 19.10.
21:03, 18.10.
08:58, 07.10.
10:09, 06.10.
05:00, 06.10.
09:46, 05.10.
09:43, 05.10.
22:26, 01.10.
14:48, 30.09.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek