jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Robert Kubica slaví 30!
 
Historie - Martin Lučný - 7.12.2014

 
Robert Kubica slaví 30!

Robert Kubica slaví 30!

Jeho kariéra v F1 byla krátká, přesto si tu dobu získal mnoho fanoušků, svou jízdou i výkony. Kariéru mu ukončila nešťastná nehoda v rallye.

Robert Kubica se narodil 7. prosince 1984 v Krakově. Závodnickou kariéru začal v motokárách. O tom, že to byl talent, se nedalo pochybovat, neboť národní šampionát vyhrál hend šestkrát. Bylo zřejmé, že v rodném Polsku už více zkušneostí nabrat nemůže. Proto zamířil do Itálie, kde vyhrál šampionát jako první neitalský jezdec. V roce 1999 se snaží současně vyhrát titul i v Německu i v Itálii. Nakonec obhajuje jen italský titul. V roce 2000 vstupuje do německé Formule 3 a napoprvé ji vyhrává. V roce 2001 se stává vicemistrem v italské formuli Renault.

V roce 2003 vstoupil do evropské Formule 3. Sezonu nestihl od začátku, neboť se zotavoval po autonehodě. V sezoně vyhrál jen závod v Norisringu, po zbytek sezony hledal formu, na konci sezony vyhrál mezinárodní závod na Sardinii. V roce 2004 se mu v F3 nevedlo o mnoho lépe, dojel jen jednou druhý v Pau. Upozornil na sebe v Macau, kdy vyhrál kvalifikaci a zajel nejrychlejší kolo závodu.

V roce 2005 vstoupil s týmem Epsilon do Světové série Renault. Zde se Robertovi daří. Vyhrává čtyři závody a stává se mistrem. Renault mu za odměnu dává šanci v některých testech s vozem F1. Pro rok 2006 se stal testovacím pilotem Sauberu.

A v právě této stáji zažil svůj debut. Jacques Villeneuve byl na kordy s technickým ředitelem Mario Theissenem. Kanaďan nepředváděl už delší dobu výkony hodné mistra světa, navíc si nechával královsky platit. Neshody vyvrcholily po Villeneuvově školácké chybě v Německu. Theissenův pohár trpělivosti s kanadským invetářem F1 přetekl a šanci dostalo dravé mládí z Polska.

Robert ukázal, že umí. V mokrém Maďarsku skončil sedmý, bohužel jeho vůz nesplnil váhový limit, a byl tak diskvalifikován. Na náročném okruhu v Turecku si dojel pro dvanáctou příčku. Ovšem na Monze si to plně vynahradil, když dokončil závod na skvělém třetím místě. Ve zbytku sezony ještě zaujal dvěma devátými místy.

Robert byl pro sezonu 2007 potvrzen jako pilot číslo dvě vedle Nicka Heidfelda. Učňovskou sezonou prošel dobře. Nejvíce na sebe upoutal pozornost obrovskou havárií v GP Kanady, kdy po kontaktu s Jarnem Trullim předvedl několik salt. Robert vyvázl bez většího zranění, bohužel však kvůli vymknutému kotníku a otřesu mozku musel vynechat GP USA. Vrátil se ve velkém stylu a v GP Francie vybojoval čtvrté místo. I ve zbytku sezony pravidelně bodoval, a tak bylo jisté, že si místo pro příští sezonu udrží.

V sezoně 2008 postavil Sauber, tedy spíše BMW, skvělý vůz. F1.08 byl rovnocenným soupeřem McLarenu a Ferrari. Robert byl pravidelně na špici, v GP Brahrajnu dokonce startoval z pole-position. V závodě samotném skončil sice až třetí, ale se svou rychlostí mohl být spokojen. Vždyť v Malajsiii vybojoval druhé místo. To zopakoval i v Monaku. V GP Kanady po kuriózní nehodě Hamiltona, který vjel v boxové uličce na záda Raikkönenovi (pod červeným světlem!), si dojel pro své první vítěztsví v kariéře. Tým potom ovšem čelil nařčení, že upřednostil Poláka před jeho kolegou. Po vítězství však přišel útlum. V GP Francie jen páté místo, ve Velké Británii po chybě závod nedokončil a v Německu dojel až sedmý. Do GP Singapuru drží šance na titul, zde ovšem dostává pentli 10 vteřin stop a go. V cíli je až jedenáctý a šance na titul jsou pryč. Nepomohlo ani druhé místo ve Fuji. Celkově skončil čtvrtý, což byl skvělý výsledek. Všichni očekávali, že BMW pro příští sezonu postaví monopost, který bude schopný konkurovat celou sezonu.

Bohužel to se nestalo. Na sezonu 2009 byly připraveny velké změny v technických pravidlech a týmse  s nimi nedokázal vyrovnat tak jako konkurence. První body si Robert vyjel až v GP Turecka. Tým sice vyvíjel, ale ke konci sezony BMW čím dál tím více dávalo najevo, že se po sezoně 2009 z F1 stáhne. Robert sice ještě vybojoval v GP Brazílie druhé místo, ale to spíš bylo souhrou náhod a okolností. Po sezoně se BMW s F1 skutečně rozloučilo. Robert už měl jasno, další štací bude Renault.

Tým na tom nebyl nejhůř, minulou sezonu proběhla restrukturalizace. Během zimní přestávky tým připravil celkem konkurenceschopný vůz. Robert pravidelně bodoval a navíc třikrát vystoupal na pódium. Tým Robertovi nechával i volné ruce pro jiné sportovní aktivity. Polský pilot miloval rallye, a kdykoli byla možnost zazávodit si, tak ji využil. 6.2. 2011, několik dnů po testech nového monopostu R31, se Robert účastnil amatérského podniku v rallye Ronde de Andorra se Škodou Fabia. V jedné z rychlostních zkoušek svůj vůz nezvládl a narazil do svodidel, ta pronikla až do kokpitu a Robert Kubica utrpěl těžká zranění. Utrpěl mnohačetné zlomeniny a vnitřní krvácení. Nejhůře dopadla pravá ruka, chvíli se dokonce uvažovalo o amputaci. Jeho stav se časem lepšil, ale bylo jasné, že sezonu 2011 nestihne. Zranění ruky se nikdy nepodařilo vyléčit a Robert má dodnes omezenou hybnost pravé ruky. Jeho manažer sice vypouštěl do světa zprávy o tom, že se Polák vrátí v roce 2012, ale rehabilitace probíhala pomalu, navíc nepomohlo ani uklouznutí na ledu a zlomená noha a další operace. Robert neměl šanci se do kokpitu vrátit, a proto s ním Renault ukončil smlouvu.

Jak sem napsal výše, Robert má dodnes omezenou pohyblivost ruky a do kokpitu F1 se už nikdy nevrátí. Byl to velký talent, který toho mohl v F1 hodně dokázat a kdoví, kde by byl dnes. Bohužel to nezjistíme. Robert se tak věnuje své další vášni. V roce 2012 vyhrál dva menší podniky v Itálii se Subaru Impreza a na konci roku dostal možnost startovat s vozem Citroen C4 WRC. Jednu soutěž vyhraje a na druhé havaruje, tentokrát bez následků, z auta však zbude jen hromádka popela. V roce 2014 absolvoval mistrovství světa v rallye s Fordem Fiesta WRC, ovšem bez úspěchu, celkem pravidelně končil v haváriích, inu, učňovská léta...

Robert Kubica v číslech:

Narozen 7. prosince 1984 v Krakově (Polsko)
První závod: 6.srpna 2006 (sedmý, později diskvalifikován)
Počet odjetých GP: 76
První vítězství:  8. června 2008, Kanada
Počet vítězství: 1
Počet pole-position: 1
Počet nejrychlejších kol: 1
Počet pódií: 12
Získané body: 273
Týmy: BMW Sauber, Renault

Ve vedení závodu odjel 74 kol a 337 kilometrů....



 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Hamilton získal 6. vítězství v Maďarsku (Poznámky k Velké ceně Maďarska)Lewis Hamilton zvítězil už pošesté ve Velké ceně Maďarska a zvýšil svůj náskok v čele šampionátu. Před Sebastianem Vettelem vede před letní přestávkou o 24 bodů. Chybná strategie připravila pilota Ferrari o šanci na vítězství.
23:20, 29.07.
16:53, 29.07.
16:42, 28.07.
13:24, 28.07.
17:15, 27.07.
12:40, 27.07.
21:58, 22.07.
16:47, 22.07.
22:49, 21.07.
16:57, 21.07.
16:15, 21.07.
22:00, 20.07.
16:38, 20.07.
13:06, 20.07.
22:11, 19.07.
21:09, 18.07.
21:37, 13.07.
17:06, 08.07.
16:39, 07.07.
13:32, 07.07.
17:03, 06.07.
14:13, 06.07.
22:40, 04.07.
22:25, 02.07.
16:45, 01.07.
16:42, 30.06.
13:39, 30.06.
20:30, 29.06.
16:02, 29.06.
20:50, 28.06.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek