jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Jacky Ickx slaví 70
Jacky Ickx slaví 70

Jacky Ickx slaví 70!

Do čeho sedl, v tom vítězil. Jen málokterý pilot byl všestranný a úspěšný jako Jacky Ickx.

Jacky Bernard Ickx se narodil 1. ledna 1945 v Bruselu.  Kariéru závodního pilota začal v mládí, po vojenské službě se své vášni začal věnovat naplno. Psal rok 1965, když začal usedat do kokpitu monopostu F3. Výsledky sice valné neměl, ale potkal Kena Tyrrella. Ten v něm poznal talent, a to i přesto, že vozy Matra jeho týmu trpěly velkou nespolehlivostí. V roce 1966 si Jacky s vozem Matra MS5 –Cosworth odbyl debut v F1. Dokázal se totiž kvaliifikovat do GP Německa i s vozem F2. Bohužel hned v prvním kole kolidoval s Johnem Taylorem. Taylorův vůz skončil v plamenech a pilot zemřel po pár dnech v nemocnici. Jacky se dál o start s vozem F2 v nejvyšší kategorii v této sezoně nepokoušel. O rok později vyhrál 24H Spa-Francorchamps a také tři závody v F2. Opět zkusil štěstí s vozem F2 v GP Německa. S vozem Matra MS7-Cosworth zajel v kvalifikaci dokonce třetí čas! Jelikož však jel s vozem F2, musel startovat až jako osmnáctý (nejrychlejší z monopostů F2). Závod samotný pro poruchu nedokončil, zajel alespoň nejrychlejší kolo z pilotů F2.

Ickxův první závod s vozem F1 se odehrál 10. září 1967 v italské Monze. Jel s vozem Cooper T81B-Maserati a nevedl si špatně. Kvalifikoval se sice až jako patnáctý, ale v závodě dojel na šestém místě. A to i přesto, že mu v posledním kole praskla pneumatika. Jel i další závod ve Watkins Glenu, ale zde nedokončil pro poruchu. I tak udělal dojem na Enza Ferrariho a pro rok 1968 se stal pilotem Scuderie. K tomu ještě získal angažmá ve sportovních vozech v továrním týmu Ford.

Start sezony s týmem Ferrari se Jackymu příliš nepovedl. Tři závody a nula bodů. Na své domácí trati však předvedl své umění a poprvé vystoupal na pódium díky třetímu místu. V Zandvoortu dojel čtvrtý a v GP Francie se mohl radovat z prvního vítězství v kariéře. Zvítězil s téměř dvou minutovým náskokem na Johna Surteese. V GP Velké Británie po zpackané kvalifikaci  startoval až jako dvanáctý, v závodě však předvedl skvělou stíhací jízdu a skončil na třetím místě. Na Nürburgringu si vyjel pole-position, jenže během závodu odlétlo Jackymu hledí z přilby. Do toho se spustil prudký liják, a tak se dá považovat za zázrak, že Jacky závod dokončil na čtvrtém místě. Na Monze dojel třetí a ztrácel tři body na vedoucího Grahama Hilla. Jenže pak přišla nehoda v Kanadě, při které si Jacky zlomil nohu, a musel vynechat následující GP USA. Naděje  na titul mistra světa definitivně zhasla, navíc mu v Mexiku selhala technika. Celkově nakonec skončil čtvrtý s 27 body. I přesto však z Ferrari odešel, ne snad kvůli výkonům, ale kvůli sponzoru Gulf, který sponzoroval tým Ford ve vytrvalostních závodech. Ten sponzoroval i tým Brabham a Jacky tak zamířil právě tam. Nakonec se ukázalo, že to byl dobrý krok, neboť Ferrari čekala jedna z nejhorších sezon. Jacky se opět blýskl vítězstvím ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa.

V Brabhamu se zpočátku Jackymu příliš nedařilo. Bylo to však způsobeno vozem, který v prvních třech závodech neumožnil svému jezdci spatřit cíl. Až v Zandvoortu se mu podařilo protnout cílovou pásku na pátém místě. Jelikož si Jack Brabham zlomil nohu, tým se nyní točil kolem Ickxe. A ten Brabhama nezklamal. V GP Francie dojel třetí, na Silverstonu druhý a na Nürburgringu zvítězil s minutovým náskokem na doposud suverénního Stewarta. V Monze mu selhala technika, v Kanadě však po startu z pole-position nedal nikomu šanci a opět zvítězil. V závěrečném podniku v Mexiku dojel na druhém místě a získal titul vicemistra sezony 1969. V průběhu sezony navíc poprvé slavil vítězství v závodě 24H Le Mans. V sezoně 1970 se vrátil zpět do týmu Ferrari.

Stejně jako v sezoně 1968, ani sezona 1970 s Ferrari nezačala pro Jackyho dobře. Hned v pvním závodě odpadl pro poruchu a v GP Španělska po kolizi s Jackie Oliverem skončil jeho vůz v plamenech. Jackymu se hořící monopost nepodařilo opustit dostatečně rychle, nakonec to za pomoci Olivera trvalo téměř minutu. Belgičan utrpěl vážné popáleniny a sedmnáct dní strávil v nemocnici. Ještě ne zcela uzdravený startoval v GP Monaka. Závod pro poruchu převodovky nedokončil. V oblíbeném Spa dojel až osmý. Náladu si spravil až v Zandvoortu, kde dojel třetí. Tým vůz 312B zlepšoval, ale vozu scházela spolehlivost. V GP Francie zajel pole-positon, ale závod pro poruchu nedokončil. Cíl neviděl ani v GP Velké Británie. V GP Německa, která se jela po bojkotu jezdců na Hockenheimu, svedl skvělou bitvu s Jochenem Rindtem o vítězství. Šťastnější byl rakouský jezdec na Lotusu. V cíli je dělilo jen 0,7s. V GP Rakouska však zvítězil Jacky, a když v Monze zahynul Rindt, byl jediným pilotem, který jej mohl předstihnout v šampionátu. Jacky sice zajel pole-position, ale závod nedokončil. Do konce sezony scházely jen tři podniky, a pokud chtěl získat titul musel všechny tři vyhrát. Jezdci se mezi sebou dohodli, že se budou snažit dojet, tak aby se mistrem stal Jochen Rindt. Jacky to zpočátku odmítal, po svém vítězství v Kanadě se však k této dohodě připojil. Sám později přiznal, že byl rád, že titul nezískal. Nechtěl vyhrát proti muži, který nemohl bránit svou šanci na titul. V GP USA sice získal pole-position, ale v závodě samotném dojel až čtvrtý a bylo jasné, že titul zůstane Rindtovi. Výhrou v Mexiku se rakouskému jezdci přiblížil na pět bodů a získal opět titul vicemistra.

V sezoně 1971 Ferrari i Jacky opět připravovali na boj o titul. V první polovině sezony to opravdu vypadalo, že Ickx bude jediným, kdo bude stíhat Stewarta. Ve Španělsku dojel druhý, v Monaku třetí a v mokrém Zandvoortu Jacky Stewarta porazil. Po závodě si vychvaloval pneumatiky Firestone, které byly lepší do deště než  goodyearky používané Tyrrellem. Mimochodem Ickx se Stewartem mezi sebou vedli válku o Nürburgring. Stewart jej považoval za hrozbu jezdce a přežitek. Jackie v nadsázce řekl, že jediné, co se od dvacátých let na trati změnilo, jsou stromy, kterých je víc a jsou blíž trati. Ickx oponoval, že trať prověří umění a odvahu každého jezdce a sám prohlašoval, že tato trať je pro něj největší výzva. Loňský bojkot však dal za pravdu Stewartovi, na některých místech přibyla svodidla a také únikové zóny se sítěmi, proběhlo i kácení stromů a také byla nově vyasfaltována trať. K dokonalosti to však mělo daleko. Přesto se GP Německa jela na Nürburgringu. Jacky si však upravené tratě příliš neužil, v prvním kole dostal v zatáčce Karusell smyk a vylétl z tratě. Závod pro něj skončil a skončila i šance na titul. Bylo to totiž třetí odpadnutí v řadě, zatímco Stewart potřetí v řadě zvítězil. Jacky odpadl ještě dvakrát (tentokrát pro poruchy). Cíl už viděl jen v Kanadě, kdy dojel jen osmý.

Sezona 1972 začala jako ta předchozí. Jacky zpočátku držel s konkurencí krok. V Argentině dojel třetí,ve Španělsku a Monaku přidal dvě druhá místa. Pak však přišly opět technické problémy a Jacky se předvedl až na svém oblíbeném Nürburgringu, kde zajel pole-position a celý závod i vyhrál. Aniž by to tušil, bylo to jeho poslední vítězství v kariéře. Ve zbytku sezony bodoval už jen jednou, pátým místem v USA. Bylo to zklamáním, neboť výsledky kvalifikací (čtyři pole) naznačovaly, že vůz i pilot měli na víc než jen čtvrté místo a 27 bodů.

Sezona 1973 však ukázala že Ferrari začíná na konkurenci ztrácet. Jacky zajel pro tým nejlepší výsledek sezony hned v prvním závodě. V Argentině vydřel čtvrté místo a pak už jen paběrkoval. Na stupně vítězů dosáhl na Nürburgringu, ale s McLarenem M23, protože Ferrari, ačkoli přihlášené, nenastoupilo ani do kvalifikace.V Monze Ferrari chybět nemohlo, ovšem osmé místo v cíli bylo zklamáním. Situace z Nürburgringu se opakovala i ve Watkins Glenu, bohužel Jacky sehnal místo jen u týmu Franka Williamse. V chatrném voze Iso-Marlboro, však dokázal dojet na solidním sedmém místě. Jacky i přes úspěchy s Ferrari ve sportovních vozech tým opustil, nelíbil se mu přístup k týmu F1. Pro rok 1974 podepsal s Lotusem.

Lotus však čekaly těžké časy. Typ 72 měl za sebou už čtyři roky a nový typ 76 rozhodně nedosahoval jeho kvalit. Jacky začal sezonu ještě s typem 72E. I když si s vozem příš nerozuměl, vybojoval s ním třetí místo v GP Brazílie. Od GP Jižní Afriky dostal k dispozici typ 76, jenže v kvalifikaci dosáhl jen na desáté místo a cíl pro poruchu nespatřil. Zlepšení nepřišlo ani ve Španělsku (únik oleje), ani v Belgii (přehřívání motoru). Na GP Monaka si Ickx vyžádal typ 72E, jenže ani to nepomohlo. Jacky odpadl v Monaku i ve Švédsku. V GP Francie konečně spatřil cíl, když dojel pátý.V Silverstonu dojel sice třetí, ale Jacky označil typ 72  za zastaralý. Je pravdou, že Lotusům neseděly nové pneumatiky Goodyear, ale Ronnie Peterson ukazoval, že typ 72 ještě nepatří do starého železa. V GP Rakouska Chapman po úpravách opět nasadil typ 76, Jacky však opět neprojel cílem. Situace se opakovala i v Monze, a tak sezonu dokončil belgický jezdec s typem 72. Body ovšem týmu nepřivezl. Jacky byl zklamán. Pravdou je, že si s typem 72 příliš nerozuměl, nepomohl ani nepovedený typ 76. Jeho výkon ve srovnání s Ronnie Petersonem, který vyhrál tři závody, byl slabý.

Sezoně 1975 byla ještě horší. Typ 76 nebyl stále připraven, a tak tým opět závodil s typem 72E. Jacky byl rozladěn a v polovině sezony z týmu odešel. Byl klasifikován na druhém místě v GP Španělska, ale to bylo jen shodou okolností, protože závod byl předčasně ukončen po tragické nehodě Rolfa Stommelena.Ve zbytku sezony už místo nenašel. Pro sezonu 1976 vyjednával s McLarenem, avšak lidé z Marlbora dali přednost Jamesi Huntovi. Jacky nakonec našel útočiště u Franka Williamse, který si zajistil finanční podporu Waltera Wolfa.

Vůz FW05 byl jen přepracovaný loňský Hesketh 308C. Výsledky se tak daly lehce odhadnout. V Argentině se tým ani neobjevil. V Brazíli dojel na překvapivém osmém místě. V Jižní Africe už to bylo horší, Jacky dojel až šestnáctý a do GP USA Západ se mu poprvé v kariéře nepovedlo kvalifikovat. Tenhle „kousek“ zopakoval ještě třikrát. Nejlepší výsledek sezony bylo sedmé místo ze Španělska. To bylo také poslední vystoupení v týmu Franka Williamse, neboť ten odmítal platit tak drahého jezdce. Po domluvě s Chrisem Amonem (který v Ensignu přežil hrozivou nehodu v Zolderu) si prohodili místa. Ickx se tak v polovině sezony stal jezdcem Ensignu. Výsledky však byly podobné, ne-li horší. V kvalifikaci na GP USA Východ děsivě havaroval a pro zranění se nemohl účastnit závěrečné GP v Japonsku.

V následujícím ročníku se Jacky v F1 ukázal jen jednou. V Ensignu startoval v GP Monaka a v cíli mu patřila desátá příčka. V roce 1978 se ukázal ve čtyřech podnicích, ale v Ensignu toho moc ukázat nemohl, ve Švédsku se navíc ani nekvalifikoval.Poslední šanci dostal u Ligieru.

Guy Ligier totiž hledal rychle náhradu za zraněného Patricka Depaillera. Jacky absolovoval posledních osm závodů. Bylo vidět, že na mladší generaci jezdců už nestačí. Vůz sice nepatřil k nejspolehlivějším, v závodě dojel pouze dvakrát (šesté místo v Silverstonu a páté v Zandvoortu), ale v kvalifikacích pravidelně končil ve druhé desítce. Kariéru pilota F1 zakončil havárií v GP USA Východ. V roce 1979 závodil v sérii Can-Am, kterou napoprvé ovládl.

Dál se věnoval vytrvalostním závodům. Věnoval se Le Mans, který během kariéry pilota F1 vyhrál čtyřikrát, čímž i u kolegů vysloužil přezdívku Monsieur Le Mans. Od roku 1976 se stal továrním pilotem Porsche a v letech 1981 a 1982 přidal další dvě vítězství v tomhle nejslavnějším vytrvalostním závodě. V roce 1983 vyhrál s hercem Claudem Brasseurem dálkovou soutěž Rallye Paříž Dakar s Mercedesem 280G. V roce 1984 se vrátil do kolotoče F1. Ovšem jen jako  hlavní komisař závodu v Monaku. Kvůli hustému dešti dal pokyn k přečasnému ukončení závodu. Díky tomu vyhrál Alain Prost, kterého však rychle stahoval Ayrton Senna na Tolemanu. Ickx byl poté kritizován, že kvůli Porsche (se značkou měl smlouvu a tato značka dodávala motory McLarenu), nenechal závod dokončit. V roce 1985 při vytrvalostním závodě ve Spa Ickx havaroval spolu se Stefanem Beloffem po kontaktu v Eau Rouge. Talentovaný Němec umírá hodinu po převozu do nemocnice. I když ho z Němcovy smrti nikdo nevinil, ukončil Jacky kariéru závodního pilota a dále se věnoval pouze Rallye Paříž Dakar. V ní se mu dařilo. V letech 1986 (Porsche 959) a 1989 (Peugeot 405T 16) dojel druhý. V devadesátých letech podporoval svou dceru Vaninu, se kterou pozděj odjel i několik závodů.

Jacky Bernard Ickx v číslech:

Narozen 1. ledna 1945, Brusel (Belgie)
První závod: 10. září 1967, Monza (Itálie), šestý
Počet odjetých GP: 122 (9x nestartoval)
První vítězství: 7. července 1968, Rouen less Essarts (Francie)
Počet vítězství: 8
Počet pole-position: 13
Počet nejrychlejších kol: 14
Počet pódií: 25
Získané body: 181
Největší úspěchy: Vicemistr F1  v letech 1969 a 1970, vítěz 24H Le Mans v letech 1969, 1975, 1976, 1977, 1981 a 1982, vítěz Rallye Paříž – Dakar v roce 1983
Týmy: Cooper, Ferrari, Brabham, McLaren, Iso-Marlboro, Lotus,  Williams, Ensign, Ligier
V závodě odjel ve vedení 529 kol a 3 122 kilometrů...

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
25.1.2015 21:42 - apiFerrari
apiFerrari
jj Jacky bol borec (ok)
Vettel s jistotou vyhrál Velkou cenu Kanady (poznámky k závodu)Sebastian Vettel se dostal do čela Mistrovství světa Formule 1, poté co dominantním způsobem zvítězil ve Velké ceně Kanady, která skončila bizarním zmatkem u šachovnicové vlajky.
09:19, 23.06.
21:07, 22.06.
21:03, 22.06.
23:21, 20.06.
23:05, 19.06.
23:23, 10.06.
21:50, 10.06.
21:39, 09.06.
18:30, 09.06.
21:58, 08.06.
21:54, 08.06.
23:13, 27.05.
17:17, 27.05.
16:45, 26.05.
20:42, 24.05.
20:39, 24.05.
22:44, 23.05.
21:33, 23.05.
22:24, 13.05.
16:53, 13.05.
22:16, 12.05.
16:40, 12.05.
13:12, 12.05.
22:47, 11.05.
20:39, 11.05.
12:44, 11.05.
22:58, 10.05.
21:09, 29.04.
16:15, 29.04.
16:42, 28.04.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek