jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Bez šampaňského (Martini)
Bez šampaňského  (Martini)

 

Bez šampaňského  (Martini)

Podle názvu by se mohlo zdát, že jde o další italský pokus o vstup do Formule 1, ale není to tak. Tico Martini byl sice původem ze San Rema, ale byl to Francouz, který v roce 1968 založil svou dílnu u okruhu v Magny. Začal stavět vozy Formule 3, a když se v roce 1975 pustil do Formule 2, Jacques Laffite se ihned stává vítězem tohoto šampionátu. Za dva roky (1977) se Martini dočká ještě jednoho titulu, který přiveze René Arnoux. S jídlem roste chuť, a tak 23. konstrukce je vůz Formule 1.

V roce 1978 představí Tico Martini vůz vlastní konstrukce Martini Mk.23, který pohání osvědčený Ford-Cosworth. Za jeho volantem debutuje v nejvyšší kategorii čerstvý šampión F2 René Arnoux. Tým plánuje svůj start na třetí závod sezóny v Jihoafrické republice. Ze 30 přihlášených vozů má start zaručeno 26 nejrychlejších. Nováček Arnoux zajíždí čas 1´18,24 min. a obsazuje nevděčné 27. místo. Od 26. Merzaria ho dělí 0,06 s. Premiéra se tudíž odkládá… Tým vynechává závod v Long Beach, o další start se pokouší v přetěžkém Monaku. Vzhledem k tomu, že počet startujících je omezen na 20 a přihlášených je 30, je vypsána předkvalifikace. Arnouxovi se nedaří a časem horším o 5,38 s. než zajede poleman Reutemann nepostoupí ani do vlastní kvalifikace. To, co se dvakrát nepodařilo, vychází 21. května 1978 v Belgickém Zolderu. Arnoux prochází předkvalifikací (z 30 přihlášených může startovat 24 jezdců) a na startu se staví na krásné 19. místo v 10. řadě vedle H.J. Stucka na Shadow. Nehody a technické problémy vyřadí půlku startovního pole, a tak je nakonec klasifikováno 13 jezdců - René Arnoux dojíždí se dvěma koly ztráty na výborném 9. místě! Jeho výkon je o to zajímavější, když si uvědomíme, že nejrychlejší kolo, které v závodě zajel, je přesně o 3 vteřiny pomalejší než nejlepší kolo R.Petersona. Vše by vypadalo nadějně, avšak objevuje se problém z nejtěžších - nedostatek financí. Sponzorské zajištění nepokryje celou sezónu, a tak tým vynechává následující dva závody ve Španělsku a Švédsku a soustřeďuje se na domácí závod v Le Castellet. Arnoux si vede zdatně a proti Belgii se posouvá ještě o jednu řadu - na startu je na 18. pozici. Tentokrát však soupeři tolik problémů nemají a z 26 startujících jich do cíle dojíždí 18. I Arnoux vidí cíl - je 14., se ztrátou pouze 1 kola na neporazitelné Lotusy. Tým vynechává závod v Anglii a objevuje se opět v Německu. Zde mu však štěstí nepřeje. O závod se uchází 30 závodníků (startuje 24.). Arnoux má problémy a nezajede kloudné kolo. Jeho nejlepší čas je o 20,35 s. horší než čas nejrychlejšího Andrettiho. (Jen těsně pomalejší byl B.Lunger na soukromém McLarenu). Přes tento neúspěch tým vidíme již v následujícím závodě v Rakousku. Z 31 jezdců zajíždí 26. čas, poslední, který zaručuje start. Liják splachuje naděje mnoha jezdcům (jen v prvních 7 kolech nezvládá vůz 8 jezdců), a tak v cíli je jich klasifikováno 9. Tím posledním kvalifikovaným, s 2 koly ztráty, je René Arnoux… Tým bez finančních prostředků se pokouší ještě o zázrak v Holandsku. V konkurenci (dnes nepředstavitelných) 33 jezdců (kvalifikuje se 27 vozů) zajíždí Arnoux 23 čas. Vůz má tentokrát problémy s podvozkem a ve 40. kole (ze 75) již není možné pokračovat…

A to je konec účasti vozů Martini ve Formuli 1. Na svou dobu konstrukčně vydařené vozy s mladým nadějným Arnouxem (poslední dva závody jede na Surteesu a v následujících letech se stane hvězdou Renaultu a Ferrari) měly šanci dosáhnout na body. Nedostatek financí ale jejich slibný rozlet ukončil. Tico Martini na závody nezanevřel, vrací se k Formuli 3, kde jeho vozy patří k nejlepším.

 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Hamilton zase blíž k získání titulu (Poznámky k Velké ceně Ruska)Lewis Hamilton vyhrál Velkou cenu Ruska v Soči a výrazně se přiblížil k získání pátého titulu mistra světa. Pomohl mu příkaz týmu Mercedes, aby si Hamilton a Valtteri Bottas v polovině závodu vyměnili pozice. Hamilton teď vede před Sebastianem Vettelem o 50 bodů. K získání titulu mu stačí, když ve zbývajících závodech dojede do cíle jako druhý.
22:27, 09.12.
21:14, 25.11.
16:12, 25.11.
16:07, 24.11.
16:05, 23.11.
15:59, 23.11.
22:17, 11.11.
20:07, 11.11.
21:27, 10.11.
17:19, 10.11.
20:33, 09.11.
20:27, 09.11.
21:55, 28.10.
08:13, 28.10.
18:35, 27.10.
23:22, 26.10.
20:56, 26.10.
21:52, 21.10.
09:31, 21.10.
19:33, 20.10.
23:06, 19.10.
20:32, 19.10.
21:03, 18.10.
08:58, 07.10.
10:09, 06.10.
05:00, 06.10.
09:46, 05.10.
09:43, 05.10.
22:26, 01.10.
14:48, 30.09.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek