jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Doporučujeme: Velikáni formule 1
Doporučujeme: Velikáni formule 1 Milí čtenáři, příznivci motorsportu, kamarádi!

Kniha „Velikáni formule 1" je na světě! Trvalo dlouho (na náš vkus až moc dlouho), než spatřila světlo světa, tato již čtvrtá kniha Romana Klemma, tentokráte vytvořená ve spolupráci s Jaroslavem Neubauerem.

Podobnými publikacemi se český a slovenský trh příliš nehemží, a tak jsme rádi, že můžeme svou troškou přispět zvídavým fandům našeho milovaného sportu.
V knize naleznete podrobné kariéry tří hrdinů našeho mládí, Jackie Stewarta, Alana Jonese a Bruce McLarena. Při putování „po jejich stopách" jsme narazili na mnoho neznámých faktů - v knize jistě najdete nejednu překvapující skutečnost a dozvíte se o mnohých, z dnešního nadhledu logických, ale málo očividných souvislostí. Dík patří zvláště mistru světa roku 1980, Alanovi Jonesovi, který našel čas, aby osobně objasnil některá „bílá místa" své sportovní dráhy. Zmíněné tři hlavní kapitoly jsou doplněny kratším povídáním o třiceti dalších osobnostech, které měly na naše tři „hrdiny" zvláštní vliv. Při výběru ilustračních fotografií jsme volili pokud možno „neokoukaný" a doposud málo publikovaný materiál.

V případě úspěchu této knihy bychom rádi připravili její pokračování (druhý díl s dalšími třemi „Velikány"). Už na něm pracujeme - a neradi píšeme do šuplíku…

Velikáni Formule 1 – Impozantní vstup do Formule 1 Jackieho Stewarta

Ukázka z nové knihy Velikáni Formule 1 autorů R.Klemma a J.Neubauera

(kapitola „1965 – Již osmý start v Grand Prix skončil vítězstvím!" ze životopisu Jackie Stewarta)

Trojnásobný mistr světa Formule 1 Jackie Stewart byl považován za „zázračné dítě“. Jeho vstup do Formule 1 byl impozantní, hned ve své první sezóně si dojel pro vítězství…

Nejen Chapman s Tyrrellem si byli začátkem roku 1965 jisti, že je Jackie zralý pro nejvyšší cíle. Po jediné sezoně v monopostech se na něho rozpoutala doslovná honička mezi týmy formule 1. Vyjednával s Cooperem, Lotusem a BRM. „Nakonec jsem se rozhodl pro spolupráci s BRM. Nabídli mi tolik jako Chapman (4000 Liber), slíbili mi ale, že budu smět častěji testovat. Celkově jsem měl jednoduše dojem, že mi Tony Rudd poskytne více času k vývoji než Lotus,“ odůvodnil své rozhodnutí Jackie. Mnozí pozorovatelé mu dávali za pravdu. Zvláště z toho důvodu, že se Chapman tradičně soustředil na svou jedničku Clarka – a pod tíží této politiky „zvadl“ nejeden slibný talent.

Pokud ovšem Jackie hovořil o „času, který potřebuje ke svému vývoji“ – silně se podceňoval. V mistrovství světa formule 1 debutoval 1. ledna roku 1965, tedy posledního roku nemilované „jedenapůllitrové formule“, v jihoafrickém East Londonu na BRM 261. Šestým místem dvě kola za vítězem Clarkem si hned zajel pro první bod kariéry.

Doma nadchl fandy špičkovými výsledky v silně obsazených nemistrovských závodech. V Race of Champions v Brands Hatch dojel druhý, Daily Express Trophy v Silverstone dokonce vyhrál! Mistrovství světa pokračovalo až koncem května v Monaku, kde vyhrál jeho týmový kolega Graham Hill. Jackie na městském okruhu, kde měl v budoucnu ještě několikrát zazářit, po pět kol okusil vedení v Grand Prix a závod dokončil za Italem Bandinim jako výtečný třetí. Již ve své druhé velké ceně tedy směl vystoupit společně se smetánkou formule 1 na stupínek vítězů.

Také v dalším průběhu šampionátu znovu a znovu dokazoval, že hned od svého vstupu do formule 1 patřil mezi světovou elitu: při velkých cenách Belgie ve Spa a Francie v Clermondu před ním dokázal dojet jen toho roku zcela bezkonkurenční Lotus 33 Jima Clarka. Jackie bodoval také pátým místem doma v Silverstone a v polovině července dojel v Zandvoortu do třetice druhý – opět za Clarkem.

Na Nürburgringu, kde měl o tři roky později dosáhnout svého největšího vítězství vůbec, začal také slibně. V kvalifikaci byl za Clarkem druhý, poprvé ale nedojel do cíle, když ve třetím kole selhal závěs jeho BRM.

To nejlepší si pro Stewarta ročník 1965 schoval na začátek září v Monze. Šestadvacetiletý „greenhorn formule 1“ tam dokázal při svém teprve osmém startu v mistrovství světa vyhrát! V tréninku byl jeho tmavozelený „doutník“ s oranžovým pruhem kolem nosu a startovním číslem 32 třetí nejrychlejší za Clarkem a Surteesem. Závod na superrychlém „Autodromo Nazionale“ se tradičně vyvinul v „bitvu v závětří“ a hlavní roli na špičce hrály obě BRM Stewarta a Hilla proti Clarkově lotusu. Statistikové již brzy přestali počítat, kolikrát se vedení prostřídalo – pořadí vedoucího tria se totiž měnilo i několikrát za kolo. Po Clarkově odpadnutí ve 64. kole se o vítězi rozhodlo mezi piloty týmu Sira Alfreda Owena a Jackie se dokázal proti mnohem zkušenějšímu mistrovi světa roku 1962 prosadit.

Toto své první vítězství komentoval neuvěřitelně střízlivě: „Nemyslete si, že mi to nějak stouplo do hlavy. Recept na vítězství zde ale skutečně nebyl moc složitý. V Monze sice musíš v první řadě dobře ovládat onen jemný zvláštní styl jízdy pro rychlé zatáčky, ale příliš těžký okruh to v zásadě není. Proč by tu tedy neměl mladý jezdec s trochou štěstí vyhrát?“

Závěrečné dvě Grand Prix roku ve Watkins Glen a Mexiku City sice nedokončil, přesto obsadil v celkové tabulce mistrovství světa za šampionem Clarkem a Hillem neuvěřitelné třetí místo. Takový nástup nováčka formule 1 ještě neviděla. Esa jako Gurney, Surtees, Bandini či Ginther se musela spokojit jen s místy za mladým Skotem.

Úspěšně si vedl i jako novopečená hlava rodiny. 29. října mu Helen darovala v Dumbartonu prvního syna Paula. Chlapec se měl o dvacet let později postarat o to, že si Jackie „prodloužil“ svou kariéru v automobilovém sportu.

Mimo formuli 1 se Jackie během sezony 1965 objevil i při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Společně s týmovým kolegou Grahamem Hillem dovedli experimentální turbínový Rover-BRM na desáté místo. Velký maraton tehdy vyhráli Jochen Rindt s Mastenem Gregorym, kariéry budoucích velikánů Stewarta a Rindta se tedy začaly častěji křížit. „Spolujezdce“ Grahama Hilla si Jackie vždy velmi vážil a „starý mistr“ důvěry „učedníka“ nikdy nezklamal. „Graham je ten nejférovější chlap, kterého znám. V každém ohledu mi pomáhal a byl mým velkým vzorem,“ popsal Jackie svého prvního týmového kolegu ve formuli 1.

Velikáni Formule 1

Roman Klemm a Jaroslav Neubauer

Vydavatelství AROK 2015 Více o knize: http://formule1forum.cz/forum/viewtopic.php?f=279&t=6517

E-Shop: http://www.profi-kutil.cz/arok/eshop/21-1-Knihy/0/5/34249-Velikani-FORMULE-1

Knihu si můžete zakoupit:

AROK - Bořivojova 45, Praha 3 Corona - Americká 8, Praha 2 Koala - Vinohradská 114, Praha 3 Autosalon Škoda, Auto Jarov - Osiková 2, Praha 3 Obchodní centrum Spektrum Čestlice

Text doplněn fotkou knihy

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Hamilton zase blíž k získání titulu (Poznámky k Velké ceně Ruska)Lewis Hamilton vyhrál Velkou cenu Ruska v Soči a výrazně se přiblížil k získání pátého titulu mistra světa. Pomohl mu příkaz týmu Mercedes, aby si Hamilton a Valtteri Bottas v polovině závodu vyměnili pozice. Hamilton teď vede před Sebastianem Vettelem o 50 bodů. K získání titulu mu stačí, když ve zbývajících závodech dojede do cíle jako druhý.
09:31, 21.10.
19:33, 20.10.
23:06, 19.10.
20:32, 19.10.
21:03, 18.10.
08:58, 07.10.
10:09, 06.10.
05:00, 06.10.
09:46, 05.10.
09:43, 05.10.
22:26, 01.10.
14:48, 30.09.
23:00, 29.09.
16:24, 29.09.
11:30, 29.09.
16:25, 28.09.
14:02, 28.09.
22:02, 27.09.
16:08, 16.09.
20:03, 15.09.
13:24, 15.09.
16:58, 14.09.
13:27, 14.09.
20:50, 13.09.
22:49, 12.09.
23:19, 11.09.
21:22, 03.09.
22:23, 02.09.
16:44, 02.09.
17:04, 01.09.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek