jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Matteo Ferrer-Aza: Jak jsem v Mostě debutoval s F1
Matteo Ferrer-Aza: Jak jsem v Mostě debutoval s F1

Text a foto: Roman Klemm

Při letošní Grand Prix Monaco Historique se v doprovodu dřívějšího konstruktéra F1 Johna Gentryho se zájmem potuloval paddockem nenápadný mladík. „To je Matteo. Právě si koupil auto F1, se kterým bude debutovat za pár týdnů v Mostě. Škoda, že tam nebudu,“ představil mi ho Gentry. „Do Mostu jedu, tak se na něj mrknu,“ slíbil jsem s radostí Gentrymu. A bylo nač mrkat…

Podnik Most Historic 2018 byl pro každého fandu jistě hezkým zážitkem. Také debutant Matteo Ferrer-Aza asi na víkend na severu Čech nikdy nezapomene: Se svým Ligierem-Ford JS11 tam totiž opravdu „válel“. V sobotním závodě ho zkušený Nick Padmore na Williamsu ještě dokázal o 8 s porazit, v neděli ale už sahal Ferrer-Aza po vítězství. Padmoreho tentokrát zachránila jen šachovnicová vlajka, kdyby závod trval jen o kolo déle, stal by se kořistí rozjetého francouzského vozu...

RK: Kdo je závodník Matteo Ferrer-Aza a co Tě zaválo do historického sportu?

MF:
Jako každý mladý pilot jsem snil o kariéře ve Formuli 1 nebo IndyCarech. Mým cílem bylo stát se profesionálem a můj postup se tímto směrem „normálně vyvíjel“. Začal jsem ve Formuli-BMW, v letech 2013 a 2014 jsem jezdil britský šampionát F-Renault a skončil jsem celkově třetí. Poté jsem postoupil do evropské divize F-Renault-Alps. Mým plánem bylo jezdit v sezoně 2016 ve Formuli 3. Hned první test mne ale odradil. Viděl jsem, že Formule 3 (Spanish Open) je jenom o penězích a o politice. Měl jsem podepsat u týmu s pěti vozy a 30 mechaniky, což se mi nezdálo... Najednou jsem ztratil všechno své nadšení pro moderní sport. Už mi nedopřával uspokojení a ani aktuální Formule 1 na mne již vlastně přestala mít lákavou působivost.

Už koncem roku 2015 jsem si začal pohrávat s myšlenkou zkusit to v historické Formuli 1 a začal jsem trávit více času v těchto kruzích. Měl jsem i trochu zkušeností s moderním závodním Porsche Carrera, jehož jízdní vlastnosti mne příliš nenadchly, když jsem ale směl koncem roku 2016 vyzkoušet Alfu Giulia GTA z roku 1969 nebo dokonce senzační Shelby GT, hned jsem poznal, že starší vozy jsou pro mne to pravé!


Začátkem sezony 2017 jsem měl možnost startovat na Novém Zélandu v jejich Historickém Festivalu u Aucklandu na Reynardu Formule Atlantic z roku 1993 a hned jsem se do něj zamiloval. Kostky byly vrženy: Tímto směrem se vydám.
Tak tedy historická Formule 1...


MF: Ano. S tátou a poradci jsme nějaký čas hledali dobrý vůz a v únoru letošního roku jsme se rozhodli investovat do monopostu, který nejen že sliboval sportovní úspěchy, byl současně i sběratelskou lahůdkou stoupající hodnoty. Restaurátor Rob Hall viděl tento Ligier JS11 v Paříži a radil nám ke koupi. Byl ve velmi dobrém stavu, připraven závodit. Dostali jsme k němu i hromadu náhradních dílů.

Na tuto koupi se díváme i jako na rodinnou investici, kterou samozřejmě nesmím zničit.

Kdo připravuje Tvůj vůz a do jaké míry se o něj staráš sám?

Přípravu převzali specialisté firmy Hall & Hall. Ten vůz je vlastně z velké části nový. Z originálu, jenž před 40 lety nasazoval tým Guye Ligiera zůstalo vlastně jen šasi, části bočnic a přední ochranný oblouk.

Já sám nemám moc velké technické znalosti. Studoval jsem jen 1,5 roku na technické college, než jsem začal profesionelně závodit.

Co víš o historii Tvého vozu?

Jedná se o první šasi série JS11 a bylo postaveno koncem roku 1978. Závodili s ním jak Jaccques Laffite, tak i Patrick Depailler a Jacky Ickx. Jeho nejlepším výsledkem bylo 3. místo při Velké ceně Francie roku 1980. Pak byl dlouho součástí sbírky, než s ním Pierre-Alain France začal v letch 2015-2017 opět závodit. Nastoupil ale jen do pěti podniků, naposledy minulý rok v Magny Cours.

Jak ses na debut ve Formuli 1 připravoval a proč se odehrál až relativně pozdě, uprostřed roku, v Mostě?

Jako trénink jsem si koncem minulé sezony dal jeden závod nizozemského šampionátu Formule-Ford, to stačilo. Proč jsme nastoupili až v červnu, má jisté důvody: Motor byl u ladiče Richardsona a šasi muselo být podrobeno crack testu. Vůz byl nakonec hotov teprve týden před Mostem. Před prvním tréninkem tady jsme de facto netestovali. Absolvoval jsem s vozem jen 30minutový shake down.

Debutovat právě zde má i své výhody: Věděl jsem, že tu nastoupí menší pole a mám tak na trati více místa na to, abych se s vozem spřátelil. Je to tu pro mé účely vlastně optimální.

Jak hodnotíš svůj první víkend coby pilot Formule 1?

Jsem překvapen, jak rychle jsem si na auto zvykl. V kvalifikaci mi na nejrychjlejšího Padmoreho scházely jen 1,5 s, což není mnoho. Tahle scéna je přesně taková, jak jsem si ji představoval. Výborně organizované podniky a dobrá konkurence. Přesto vše probíhá ve velmi přátelské atmosféře. Mazáci mne přijali dobře.

Před měsícem ses při Monaco Historique procházel paddockem. Debutoval bys i tam, kdyby byl vůz včas hotov?

Samozřejmě. Nemám před tím okruhem strach.

Myslíš za jízdy někdy na to, v jakém voze to právě sedíš, kdo už ho řídil před tebou a po jaké historicky významné trati právě jedeš?

Vím, na co myslíš. Historie závodů mne velmi zajímá a mám o ní přehled – při závodě se ale ničím nenechám rozptýlit.

Hovořil jsi o tom, že akvizice tohoto Ligieru byla rodinná investice. Každá nehoda může mít katastrofální následky. Kolik procent z vozu ždímeš?

Jistě, rozbít ho nechci, jsem ale závodník a jezdím proto jen na 100%. Ano, tahle auta nejsou tak bezpečná jako dnešní konstrukce – strach ale nemám. Se strachen nesmíš závodit.

Co je tvůj další program letošní sezony?

Chci na každý pád nastoupit v rámci Grand Prix Velké Británie, při Classics v Silverstone, v Laguně Seca, Dijonu a Spa.

A dál..?

Mým cílem je, prosadit se v historické scéně a vydělávat ježděním peníze, jako například Nick Padmore. Rok 2018 je i z finančního hlediska testem. Uvidíme, co bude stát, a příští sezony se chci zúčastnit naplno, aniž bych nějaký závod vynechal.

 

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Hamilton získal 6. vítězství v Maďarsku (Poznámky k Velké ceně Maďarska)Lewis Hamilton zvítězil už pošesté ve Velké ceně Maďarska a zvýšil svůj náskok v čele šampionátu. Před Sebastianem Vettelem vede před letní přestávkou o 24 bodů. Chybná strategie připravila pilota Ferrari o šanci na vítězství.
23:20, 29.07.
16:53, 29.07.
16:42, 28.07.
13:24, 28.07.
17:15, 27.07.
12:40, 27.07.
21:58, 22.07.
16:47, 22.07.
22:49, 21.07.
16:57, 21.07.
16:15, 21.07.
22:00, 20.07.
16:38, 20.07.
13:06, 20.07.
22:11, 19.07.
21:09, 18.07.
21:37, 13.07.
17:06, 08.07.
16:39, 07.07.
13:32, 07.07.
17:03, 06.07.
14:13, 06.07.
22:40, 04.07.
22:25, 02.07.
16:45, 01.07.
16:42, 30.06.
13:39, 30.06.
20:30, 29.06.
16:02, 29.06.
20:50, 28.06.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek