jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Arťom Markelov: „Po sezoně 2018 budu ve Formuli 1, v Indy500 pryč z motorsportu.“
Arťom Markelov: „Po sezoně 2018 budu ve Formuli 1, v Indy500 pryč z motorsportu.“

Text a foto: Roman Klemm

Třiadvacetiletý Rus Arťom Markelov letos vyrazí do své 5. sezony GP2/F2 a je proto s odstupem nejzkušenějším pilotem pole. Nejen proto ale patří do nejužšího kruhu favoritů – Markelov je totiž úřadujícím vicemistrem F2, kterého minulý rok dokázal porazit pouze hvězdný Charles Leclerc. Mimo to postoupil do kádru Renaultu-F1 a několikrát se představí ve volném tréninku Grand Prix.

Během testů F2 v Le Castelletu hovořil s Romanem Klemmem o své kariéře, o nové Formuli 2, plánech ohledně Formule 1 a Indianapolisu...

RK: Co tě přivedlo do světa motorsportu?

AM: V naší rodině neměl se závody nikdo co dělat. Můj nejlepší kamarád ale jezdil motokáry a jednoho dne jsem to proto zkusil taky.

RK: S profesionelním automobilovým sportem jsi pak začal v Německu – proč právě tam?

AM: Přemýšleli jsme o debutu s dvoulitem F-Renault, došli jsme ale k závěru, že by to tenkrát pro mne bylo příliš silné auto. V Německu provozovali F-ADAC a ta se nám zdála být vhodnější. Tam došlo k prvním kontaktům ke stáji Motopark Tima Rumfkeila. Za ně jsem poté jezdil dva roky i německou Formuli 3. Byli jako má vlastní rodina. První rok nebyl příliš slavný, ale ve druhé sezoně jsem už dokázal až do konce ročníku bojovat o titul s Emilem Bernsdorffem.

RK: Od roku 2014 jsi stálým účastníkem šampionátu GP2/F2 jako jezdec ruské stáje Russian Time. Tento tým vlastně ohlásil konec svých aktivit a do šampionátu 2018 se překvapivě přece jen přihlásil teprve před měsícem. Byl bys letos ve Formuli 2, i kdyby Russian Time letos neexistoval?

AM:
Ne. Zkoumal jsem již přestup do jiných šampionátů, jako Super Formula nebo IndyCar. Všechna rozhodnutí se ale dost protáhla a nakonec bylo všude na podpis smlouvy příliš pozdě. Takže jsem rád, že mohu pokračovat ve Formuli 2.

RK: Jak hodnotíš novou Dallaru-Mecachrome-turbo?

AM:
To auto jsme dostali příliš pozdě. Při roll-outu v Magny Cours ještě nebylo ani pořádně nalakované. Celkově prostě není technicky na výši. Motor má ohromný turbo-lag, což tropí problémy při rozjezdu. První den testu v Le Castelletu mi při tom odumřel motor hned třikrát! Jsem si jistý, že při prvních startech do závodů uvidíme mnoho stojících aut. Staré auto se mi líbilo mnohem více. Problém bude i s kokpitem. Je teď kvůli předpisům FIA mnohem větší a já musím sedět v autě mnohem níže, než je mi libo. Byl jsem zvyklý sedět vzpřímeněji než ostatní, prostě jsem potřeboval tu perspektivu. Tato nová pozice mi vůbec nesedí. Jen ohledně zavedení „halo“ si nemohu stěžovat.

RK: Letos budeš i oficiálním testmanem Renaultu F1. Co pro tebe mají připraveno?

AM:
Pojedu několik pátečních tréninků. Soči a další. Mým cílem je, abych se při tom od chlapců ve Formuli 1 co nejvíce naučil.

RK: Jaký je tvůj vztah k jiným špičkovým ruským jezdcům?

AM:
Se Sirotkinem se nebavíme vůbec. Prostřednictvím rozhovoru pro televizi mi trochu ironicky popřál hodně štěstí u Renaultu a já popřál stejnou cestou všechno nejlepší u Williamsu jemu. Pokud myslíš, že mi třeba Petrov dal po příchodu na evropskou scénu nějaké rady, tak tomu tak nebylo. Nikdo se tu o mě nestaral. Byl jsem na všechno sám. Neměl jsem na nikoho kontakty a nebyl jsem podpořen žádnou automobilkou, tak jako dnešní takzvaní „nováčci“. Mým učitelem byl především pan Rumfkeil od Motoparku.

RK: Jak to vypadá s Tvou popularitou v Rusku?

AM:
Zle. Závody F2 tam nikdo nepřenáší a v médiích o mě a o Sirotkinovi píší jen jako o syncích boháčů, kterým všechno zaplatili tátové. Takový je tedy pochopitelně i názor veřejnosti. Přitom i já musel hledat sponzory...

RK: Tvým logickým cílem sezony 2018 musí být zisk titulu F2?

AM:
Není to tak jednoduché. Letos všechno začíná jaksi od nuly. Mám zcela nové auto, nový motor a nového týmového kolegu. Nastoupilo plno „nováčků“, kteří mají hromadu zkušeností – někteří i s Formulí 1. Budou jistě velmi silní.

RK: V uplynulých letech jsi mi některými zvláště riskantními akcemi připomínal Gillese Villeneuvea. Myslíš, že jsi zvláště dravý jezdec?

AM:
Ne, nepovažuji se za hazardéra. Jedu prostě tak, jak to považuji za správné, a nikdy se nevydávám do situací, o kterých bych nebyl přesvědčen, že je zvládnu. Rvát se s ostatními, tomu jsem se naučil v motokárách. Do první zatáčky se vždy cpaly stovky lidí a musel ses nějak prosadit.

RK: Například minulý rok v Maďarsku jsi měl při boji o vítězství kontroverzní nehodu s Rowlandem, po které tě mnozí kritizovali...

AM:
Byla to obtížná situace. Rowland byl pomalejší a blokoval mne, přičemž mne zezadu dotahoval jeho kolega Latifi. Byl jsem pod tlakem a asi jem znervózněl. Musel jsem se před něj dostat. Při pokusu o předjetí mne jen trochu natlačil doprava a překvapil mě tam travnatý pruh. Pak už jsem letěl do svodidel. Byla to hlavně moje chyba, která mě učí zachovat i pod tlakem klid.

RK: Bydlíš během sezony někde na jihozápadě Evropy?

AM
: Ne. Po každém podniku se vracím zpět domů do Moskvy.

RK: Prostřednictvím Renaultu jsi teď tak blízko F1, jako nikdy před tím. Jak si představuješ svou budoucnost?

AM:
Trvalý kokpit v Grand Prix je jistě mým hlavním cílem. Kdyby to po tomhle roce ale nemělo klapnout, tak mne zajímá i Indy 500 nebo vytrvalostní závody. Další možností je i skončit úplně...


 

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
14:43, 03.09.
20:26, 29.08.
08:12, 10.08.
21:57, 30.07.
21:54, 09.07.
20:56, 07.07.
22:05, 01.07.
22:10, 26.05.
16:22, 25.05.
20:25, 24.05.
15:01, 14.05.
17:38, 30.04.
16:13, 08.04.
15:59, 07.04.
21:59, 06.04.
18:51, 31.03.
21:28, 11.03.
17:58, 11.03.
20:53, 10.03.
19:45, 08.03.
19:43, 16.12.
12:45, 03.12.
18:37, 27.11.
18:20, 17.11.
21:31, 07.10.
21:03, 04.09.
21:50, 27.08.
20:11, 26.08.
21:37, 31.07.
13:41, 16.07.
Josef Král - soustředění ve Špindlu 2011 Istanbul, Turecko - neděle - 2.závodIstanbul, Turecko - sobota - 1.závod
Istanbul, Turecko - pátek - tréning Istanbul, Turecko - pátek - kvalifikaceIstanbul, Turecko - čtvrtek - přípravy
Testy Paul Ricard Testy Paul RicardTesty Barcelona