jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Teuvo Länsivuori
Teuvo Länsivuori

Dalším článkem z historie motocyklového sportu se obrátíme do Finska. Úspěšný finský závodník Länsivuori nikdy nezískal titul. Stále byl v něčím stínu – ve stínu svého krajana Jarno Saarinena, ve stínu Brita Barryho Sheena...

Teuvo Länsivuori se narodil roce 1945 v malém městečku Iisalmi, 450 km na severovýchod od Helsink.

Svou závodní kariéru zahájil ve finském národním sportu – na ledové ploché dráze. Nebylo mu ani 20 let, když vyhrál svůj první závod ve třídě 175cc. Vyzkoušel si potom i řadu dalších disciplin, ale nejlépe se cítil v silničních motocyklových závodech na okruzích. Tomuto typu závodů nejsou Finové moc naklonění, takže je tam poměrně málo příležitostí pro trénink, ale Länsivuori vytrval. V roce 1963 oslavil své první vítězství v závodě na okruhu ve Väinölänniemi. V závodě s mezinárodním obsazením poprvé startoval v následujícím roce na okruhu nedaleko švédského Stockholmu.

V motocyklové Velké ceně závodil v letech 1969 až 1978. Jeho nejúspěšnější sezonou byla sezona 1973, kdy skončil na Yamaze v kategorii 350cc mistrovství světa na druhém místě za Giacomem Agostinim a na druhém místě ve třídě 250cc za Dieterem Braunem. Tehdy jezdil v továrním týmu Yamahy. V roce 1976 skončil na druhém místě na Suzuki 500cc za svým týmovým kolegou Barry Sheenem.

Jeho přátelé mu říkali Teppi. Měl smůlu v tom, že jezdil na Yamaze zároveň se svým krajanem a přítelem Jarno Saarinenem, který byl slavnější a který se vždycky ocitl jako hlavní postava v záři reflektorů. Saarinen byl o pouhé dva dny mladší než Länsivuori a byl po určitou dobu i jeho týmovým kolegou. Tragicky zahynul v roce 1973 na Monze, při Velké ceně, která si vyžádala také život italského jezdce Renza Pasoliniho. Länsivuoriho se tato tragická událost velmi dotkla, dokonce uvažoval o ukončení závodní kariéry.

V mistrovství světa debutoval 3. srpna 1969 na domácí Velké ceně Finska na okruhu Imatra ve třídě 250cc, hned v prvním závodě dojel na bodované pozici - na 8. místě. Svou kariéru ve třídě 125cc zahájil ve Francii v roce 1970, ale v této sezoně se mu moc nedařilo. V následujícím roce si poprvé vyzkoušel třídu 350cc ve Švédsku a závodem ve Francii (1. závod sezony) zahájil jízdu v tehdejší nejvyšší třídě – 500cc.

Jak bylo tehdy obvyklé, jezdíval často dva závody v různých kategoriích během jedné Velké ceny.

V průběhu své kariéry v mistrovství světa vyhrál celkem 8 závodů (500cc – 1, 350cc – 5, 250cc – 2) a sedmkrát startoval z pole position. Na stupně vítězů vystoupil celkem sedmadvacetkrát.

Své první vítězství získal ve finále roku 1971 na okruhu Jarama ve Španělsku na Yamaze 350cc. Pro Finsko to byl slavný den, protože závod třídy 250cc vyhrál Saarinen.

Poslední dvě vítězství získal ve Velké ceně Švédska v Anderstorpu roku 1974, kdy vyhrál ve třídě 250cc i 350cc. V následujícím roce se Yamaha soustředila pouze na Agostiniho.

Länsivuori jezdil na Yamaze V letech 1969-74,  pro sezonu 1975 podepsal smlouvu se Suzuki a pomáhal s vývojem jejího čtyřválce 500cc. Na Suzuki pak jezdil až do konce kariéry.

Svou kariéru zakončil ve finále na německém Nürburgringu v roce 1978. Během své poslední sezony v mistrovství světa se ani jednou nedostal na stupně vítězů a celkově skončil na 8. místě.

Měl za sebou celkem 74 startů v závodech Velké ceny.

Se závoděním se ale úplně nerozloučil. Svůj zatím poslední závod jel v Poháru Ducati v roce 2007. Údajně uvažuje o návratu k závodění v letošním roce, jezdil by na klasických tratích.

Zdroj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Teuvo_L%C3%A4nsivuori
http://www.lerepairedesmotards.com/dossiers/pilotes/teuvo-lansivuori.php
http://fi.wikipedia.org/wiki/Teuvo_L%C3%A4nsivuori
http://www.eggersdorfer.info/laensivuori/laensivuori.htm

 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Vítězem Velké ceny Katalánska Lorenzo, druhý Márquez, třetí RossiJorge Lorenzo (Ducati Team) vyhrál domácí závod – Gran Premi Monster Energy de Catalunya – po naprosto bezchybném výkonu. Do cíle dojel s náskokem přes čtyři sekundy a získal druhé vítězství v řadě. Marc Márquez (Repsol Honda Team) přejel cílovou čáru jako druhý a zvýšil svůj náskok v čele šampionátu. Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) už potřetí za sebou dojel do cíle na třetí pozici.
23:03, 18.06.
21:35, 17.06.
15:04, 17.06.
13:59, 17.06.
11:11, 17.06.
11:10, 17.06.
23:17, 16.06.
15:10, 16.06.
14:41, 16.06.
11:21, 16.06.
16:07, 15.06.
16:01, 15.06.
22:49, 14.06.
23:31, 13.06.
21:33, 12.06.
23:19, 11.06.
23:04, 11.06.
22:21, 09.06.
22:34, 03.06.
21:35, 03.06.
12:23, 01.06.
22:51, 31.05.
21:56, 30.05.
20:20, 30.05.
22:58, 29.05.
23:12, 28.05.
22:26, 28.05.
23:26, 20.05.
20:21, 20.05.
11:33, 20.05.
Pedrosův pád na GP České Republiky GP ŠpanělskaGP Španělska - kvalifikace
GP Španělska - tréning GP KataruGP Kataru - kvalifikace
GP Kataru - tréning Testy KatarRepsol Honda RC212V