jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Kdo je a byl Fred Merkel I.
Kdo je a byl Fred Merkel I.

V našem volném seriálu o závodnících minulosti se dnes vydáme až do zámoří. Ambiciózní Američan Fred Merkel vynikl v počátcích závodů WSBK, kde získal dva tituly.  

Fed Merkel, charismatická americká legenda

Existují takzvané legendy a vedle toho také skutečné legendy. Fred Merkel patří mezi ty druhé. Hezký vzhled, suverenita, velké osobní kouzlo a ďábelský talent. To všechno v sobě měl.

By to prototyp. Nikdo ho nedokázal oklamat. Byl výmluvný, když to bylo potřeba, a taky přemýšlivý. Nebyl to jen tak nějaký pozér.

Byl miláčkem v okruhu lidí, kteří se v USA starají o propagaci na veřejnosti. Dominoval v prvních létech Mistrovství světa Superbike. Do tohohle „show byznysu" přinesl opravdové „show".

Když jsem poprvé začal chodit na schůzky při závodech, píše autor článku Toby Hirst, Merkel byl jedním z prvních jezdců, kteří mě přiměli, abych s úžasem sledoval, jak jezdí na svém motocyklu jako zkušený milovník, těsně za svým nejbližším soupeřem, kterého se chystal zdolat. Dokázal jim nakopat zadek, to tedy rozhodně.

„Létajícího Freda" jsem viděl poprvé v roce 1988 na Donington Parku, na závodním okruhu, na kterém jsem už byl mockrát. Byl rychlý, vzrušující, stylový a provázela ho velká reputace.

Ale Merkelova kariéra byla důkladně vyšlapanou stezkou, ještě než vůbec vkročil do letadla směřujícího do Evropy. Pocházel z kalifornského Stocktonu. Začínal na kalifornských závodech na „dirt track", až pak v roce 1981 přešel na asfalt ve třídě 250cc a v této nové třídě se umístil jako třetí.

Další rok na stroji 250cc následoval v sezoně 1982, tentokrát v zavedené třídě  série AMA Formula 2, kde jezdil na Yamaze, než si ho všimli hledači talentů od Hondy. V té době se už o tomto kudrnatén divochovi vědělo, protože jeho úsměv a vystupování přitahovaly promotéry této série.

V roce 1983 jezdil Merkel pro Hondu US v sérii AMA Superbike a ve své první sezoně skončil na třetím místě. První z jeho dvaceti vítězství v královské třídě amerických silničních závodů přišlo na trati Portland International Raceway.

Sezona 1984 předznamenala počátek Merkelovy zlaté éry. Získal první ze svých titulů v AMA Superbike, na cestě k titulu vyhrál deset závodů. Tenhle rekordní počet překonal až Mat Mladin v roce 2005. V letech 1985 a 1986 následovala další série vítězství. Byl na samém vrcholu - aspoň si to myslel.

Honda US však měla jiné plány a Merkel byl propuštěn, V USA už nebylo pro něho místo, aspoň po nějakou dobu. Potřeboval začít znovu. 

Bylo to trochu šokující, když se Honda US k Merkelovi obrátila zády na konci sezony 1986, poté co získal tři tituly za sebou v sérii AMA Superbike. Vtipný Američan, který se nechoval zrovna uctivě k autoritám, najednou držel v ruce letenku. Útočiště našel v Itálii a začal závodit v evropských šampionátech.
Vypadalo to, že by jeho kariéra mohla vyšumět naprázdno, ale brzy přišel nový úsvit. A já jsem si nestěžoval. Viděl jsem americkou legendu, hrdého a hlučného muže, jak jezdí na Hondě v ubohém Mistrovství světa Superbike. Byl to jezdec, který patřil mezi klenoty nové série, kterou vytvořila FIM a Steve McLaughlin.

Byl jako znovuzrozený. A opravdu ukazoval, co dokáže. Pochybovači, kteří tvrdili, že není schopný vítězit mimo Spojené státy - kde exceloval na úzkých tratích plných zatáček - byli umlčeni a Merkel porážel všechny ostatní s nonšalancí, kterou předváděl, když vyhrál své tři americké tituly.

Ale prázdné místo, které zůstalo po Merkelově odchodu, silně pocítili američtí fanoušci. Jediná příležitost, kdy mohli vidět „svého koně", byla při americkém kole WSBK na trati Brainerd Raceway. Pro řadu Merkelových amerických fanoušků to byla chabá náhrada. On však úspěšně pokračoval a získal si obrovské množství fanoušků v Evropě. Byl jsem - a stále ještě jsem - jeho obrovským obdivovatelem.

Temperamentní Merkel vyhrál dva tituly WSBK po sobě. Svůj titul v roce 1989 získal zázračně na pneumatikách Pirelli. Byl to první titul na asfaltu pro tuto značku.

Evropský sen skončil po sezoně 1993 Mistrovství světa Superbike. Měl za sebou 114 závodů v této sérii, 24 umístění na stupních vítězů, čtyři starty z pole position a osm vítězství v závodech.

Fred se potom vrátil ke svým kořenům a pro sezonu 1994 podepsal smlouvu s továrním týmem Kawasaki v sérii AMA. Vyhrál jeden závod třídy 750cc v sérii Supersport. Bohužel se mu už nikdy nepodařilo přidat další vítězství v sérii Superbike, i když v této třídě zajel některé úžasné závody. Pro sezonu 1995 podepsal smlouvu se Suzuki a opět vítězil v závodech série Supersport - vyhrál jich celkem sedm.

Na konci roku 1995 se za jeho skvělou kariérou zavřela opona na trati Firebird Raceway v Arizoně, kde byl tento kalifornský playboy tak vážně zraněn, že musel skončit. Už nikdy nezávodil a nikdy už nebyl k vidění na americké závodní trati.

Na závodních tratích dosáhl velkého úspěchu. Dokázal umlčet kritiky, přiváděl fanoušky k extázi a dal závodním puritánům možnost okusit něčeho nového.
Merkel ukázal světu, jak oslavit vítězství po závodě dávno předtím, než k něčemu takovému dospěl Rossi. Byl to člověk, který dokázal neuvěřitelným způsobem dostat zadní kolo motocyklu do smyku.

Byl to opravdový hrdina jako ze starých časů.

Přehled držitelů titulu mistra světa série Superbike

P. Jezdec Seazona Motocykl 1. 2. 3. Tým
1  Fred Merkel 1988 Honda RC30 2 2 1 Rumi Honda
2  Fred Merkel 1989 Honda RC30 3 2 5 Rumi Honda
3  Raymond Roche 1990 Ducati 851 8 7 2 Squadra Corse Ducati Lucchinelli
4  Doug Polen 1991 Ducati 888 17 4 0 Fast by Ferracci Ducati
5  Doug Polen 1992 Ducati 888 9 4 2 Team Police Ducati
6  Scott Russell 1993 Kawasaki ZXR750-R 5 12 1 Team Muzzy Kawasaki
7  Carl Fogarty 1994 Ducati 916 10 4 0 Virginio Ferrari Ducati Corse
8  Carl Fogarty 1995 Ducati 916 13 6 0 Virginio Ferrari Ducati Corse
9  Troy Corser 1996 Ducati 916 7 5 1 Promotor Racing Team
10  John Kocinski 1997 Honda RC45 9 4 4 Castrol Honda-HRC
11  Carl Fogarty 1998 Ducati 916 3 6 5 Ducati Performance
12  Carl Fogarty 1999 Ducati 996 11 6 2 Ducati Performance
13  Colin Edwards 2000 Honda VTR1000 SP/RC51 8 2 1 Castrol Honda-HRC
14  Troy Bayliss 2001 Ducati 996R 6 6 3 Ducati Infostrada
15  Colin Edwards 2002 Honda VTR1000 SP-2/RC51 11 10 4 Castrol Honda-HRC
16  Neil Hodgson 2003 Ducati 999F03 13 7 0 Ducati FILA
17  James Toseland 2004 Ducati 999F04 3 9 2 Ducati FILA
18  Troy Corser 2005 Suzuki GSX-R1000 K5 8 5 5 Alstare Suzuki Corona
19  Troy Bayliss 2006 Ducati 999F06 12 3 1 Ducati Xerox
20  James Toseland 2007 Honda CBR1000RR 8 5 1 Hannspree Ten Kate Honda
21  Troy Bayliss 2008 Ducati 1098 F08 13 6 5 Ducati Xerox Team
22  Ben Spies 2009 Yamaha YZF-R1 14 2 1 Yamaha World Superbike Team
23  Max Biaggi 2010 Aprilia RSV4 1000 10 2 2 Aprilia Alitalia Racing
24  Carlos Checa 2011 Ducati 1098R 15 0 6 Althea Racing
25  Max Biaggi 2012 Aprilia RSV4 1000 5 2 4 Aprilia Racing Team
26  Tom Sykes 2013 Kawasaki Ninja ZX-10R 9 4 5 Kawasaki Racing Team
27  Sylvain Guintoli 2014 Aprilia RSV4 1000 5 8 3 Aprilia Racing Team


Zdroj:

Článek vyšel na amerických stránkách superbikeplanet.com před deseti lety. Autorem je Toby Hirst
http://www.superbikeplanet.com/2005/Sep/tb/050916y.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Superbike_World_champions

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Argentina: Rea vyhrál i 2. závod, před Foresem a MelandrimJonathan Rea se stal prvním jezdcem v historii Mistrovství světa Superbike, který vyhrál deset závodů v řadě. V Argentině získal „double”. Xavi Fores byl druhý a získal titul nejlepšího jezdce nezávislého týmu. Marco Melandri získal v Argentině druhé pódiové umístění.
16:23, 09.11.
21:47, 27.10.
21:02, 27.10.
20:36, 26.10.
20:19, 26.10.
20:10, 26.10.
21:57, 25.10.
21:50, 25.10.
21:40, 25.10.
22:22, 14.10.
22:20, 13.10.
20:50, 13.10.
20:37, 13.10.
22:54, 12.10.
19:55, 12.10.
19:45, 12.10.
23:04, 11.10.
21:41, 11.10.
16:39, 30.09.
15:49, 29.09.
15:40, 29.09.
10:37, 29.09.
18:52, 28.09.
14:35, 28.09.
14:25, 28.09.
22:53, 27.09.
22:14, 16.09.
11:22, 16.09.
13:11, 15.09.
11:14, 15.09.
2.závod Philip Island 1. závod KatarTesty Katar
Testy Phillip Island WSB/WSS