jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
6h ve Spa: Fernando Alonso kraloval ve sněhu, mlze a krupobití!
6h ve Spa: Fernando Alonso kraloval ve sněhu, mlze a krupobití!

Text a foto: Roman Klemm

Ardeny, ve kterých krásný závodní okruh Spa-Francorchamps leží, jsou známé pro vrtochy počasí – to, co tam minulý víkend zažil světový šampionát vytrvalostních závodů WEC, ovšem nepamatovali ani hodně staří pozorovatelé. Ani sníh, krupobití, mlha a déšť pravidělně se střídající s krátkými slunečnými fázemi ovšem nezastavily hvězdný tovární tým Toyoty na jeho cestě k vítězství a předčasnému zisku titulu v hodnocení značek.

Světový svaz FIA si umínil, že hodnocení sezony bude vždy uzavírat její vrcholný závod v Le Mans, a tak se přihodilo, že byl druhý podnik roku 2019 ve Spa-Francorchampsu zároveň předposledním závodem „Superseason 2018-2019“. Pro neutrálního okrajového diváka trochu zavádějící – o to lepší, že byla situace v tabulce relativně jasná. Na špičce shledal známé jméno: Fernando Alonso, což se po belgické 6hodinovce mělo ještě více zdůraznit. Bývalý mistr světa společně se svými týmovými kolegy Sebastienem Buemim a Kazukim Nakajimou právě tento závod před rokem vyhrál (tehdy ve Spa „Superseason 2018-2018“ začala) a stejně tak se prosadili i v zatím jediném podniku WEC tohoto roku v Sebringu.

Role favorita tedy byla jasně zadána – i když se FIA snaží jediného zbývajícího výrobce ve třídě LMP1 (Nissan, Audi a Porsche se během posledních let z předražené WEC postupně rozloučily) všemožnými způsoby přibrzdit a dát tak šanci soukromým stájím. „Šanci tu máme, jen když bude pršet,“ shrnul situaci jeden z techniků rusko-francouzského týmu SMP-BR-ART. Nakonec jim proti japonskému továrnímu overkillu ale ani extrémě zlé počasí nepomohlo.

Ve zmíněné ukázkové třídě LMP1 se ve Spa přihlásilo sedm vozů, v poněkud slabších prototypech LMP2 osm a zbytek 34 přihlášek tvořily vozy GT. Za chladných ale překvapivě suchých podmínek kvalifikoval Brit Mike Conway svou Toyotu TS050-Hybrid na pole-position před sesterským vozem Buemiho a rychlým Rusem Orudževem na voze SMP-Racingu. Příslibem pro zajímavou sobotu byly relativně malé časové odstupy. „Toyoty z Kolína nad Rýnem“ měly na soukromé ruské vozy SMP a švýcarského Rebellion Racingu náskok pouhých 1-2 sekund. Nejrychlejší třídy LMP2 byla posádka G-Drive-Aurusu (Rusinov/Vergne/Van Uitert) a napínavý závod slibovala také frakce GT, ve které se všech deset vozů GT-Pro vešlo do jediné sekundy.

Počasí to s outsidery skutečně myslelo dobře: V sobotu ráno vítala účastníky p2ticentimetrová vrstva sněhu. Tu ovšem slunce až do poledního startu rozpustilo a na povel Jackyho Ickxe vedly favorizované Toyoty Conwaye a Buemiho pole do prvního kola 6hodinového dobrodružství. Dlouho ovšem sucho nezůstalo: po dvou kolech začaly padat kroupy, pak sníh, déšť, a když na trať padla po čtvrthodince mlha, vyjel poprvé Safety Car. A v tomto stylu to mělo pokračovat i zbytek odpoledne! Pilotům obou Toyot se musí přičíst k dobru, že si ani za těchto zlých podmínek nedovolili hrubku (na kterou marně čekali soupeři). Po polovině závodu byl Alonsův vůz (vybaven větším přítlakem než sesterká Toyota) v čele, na čemž nic nezměnily ani jedny lehké Španělovy „hodiny“.
Úspěch Japonců přesto visel na vlásku. Krátce před poločasem totiž zastavil jejich druhý tovární vůz (Conway/Lopez/Kobajaši) s technickým problémem v boxech a jeho odstranění trvalo 5 kol. Z boje o vítězství byl tedy vyřazen a za Alonsovou vedoucí TS050 následovali s nebezpečným odstupem pouhého kola Alešin/Petrov/Vandoorne (SMP-BR) a Berthon/Laurent/Menezes (Rebellion).
Jediná chybička v chumelenici mohla rozhodnout o prohře – nebo vítězství.

Fernando Alonso, který směl převzít poslední stint, ale zůstal soustředěný a asi ani nepotřeboval červenou vlajku ředitele Bruynseraedeho, který z nějakého podivného důvodů 6hodinový závod nakonec přeci jen ukončil o 12 minut dříve…

Toyota se tedy předčasně stala mistrem světa (jen Japonci sami musí vědět, jakou hodnotu tento titul má, když byl dobyt jen proti hrstce soukromníků) a Alonso s Buemim a Nakajimou nastoupí za měsíc do Le Mans s ohromným bodovým náskokem v hodocení jezdců.

Třídu LMP2 vyhrál s náskokem pouhých 4 s vůz Dragonspeed-Oreca s bývalými piloty F1 Pastorem Maldonadem a Anthonym Davidsonem, které podpořil poloamatér Roberto Gonzales. Ještě těsněji se až do posledních metrů bojovalo ve třídě GT, kde se nakonec s náskokem sekundy prosadil Aston Martin (Lynn/Martin) před Ferrarim (Calado/Guidi) a Porschem (Christensen/Estre).
6h ve Spa-Franchorchampsu představuje již tradičně generálku pro 24h du Mans.
Letos si účastníci skutečně „užili“ všeho a v La Sarthe je už může jen málo co překvapit. Snad tropické vedro..?

Výsledek 6hodinovky WEC ve Spa:

1. Alonso/Buemi/Nakajima, Toyota TS050-Hybrid

2. Berthon/Laurent/Menezes, Rebellion-Gibson

3. Aljošin/Petrov/Vandoorne, BR-AER

4. Sirotkin/Sarrazin/Orudžev, BR-AER

5. Jani/Lotterer/Senna, Rebellion-Gibson

6. Kobajaši/Conway/Lopez, Toyota TS050-Hybrid

7. Maldonado/Davidson/Gonzales, Dragonspeed-Oreca-Gibson

8. Rusinov/Van Uitert/Vergne, Aurus-Gibson

9. Lapierre/Negrao/Thiriet, Alpine-Gibson

10. Tung/Aubry/Richelmi, Chan-Oreca-Gibson

 

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
PF 2019Přejeme všem čtenářům Motorelaxu krásné Vánoce a mnoho nádherných zážitků s motosportem v příštím roce.
12:49, 21.05.
11:49, 21.05.
11:28, 21.05.
21:59, 16.05.
13:56, 14.05.
11:46, 14.05.
15:36, 06.05.
11:28, 02.05.
21:47, 24.04.
21:55, 18.04.
21:26, 15.04.
22:10, 14.04.
23:31, 08.04.
21:58, 06.04.
21:51, 04.04.
21:34, 04.04.
20:05, 24.03.
13:51, 21.03.
20:58, 07.03.
19:53, 20.02.
17:53, 14.02.
21:59, 10.02.
21:49, 10.02.
13:53, 25.01.
21:09, 22.01.
13:38, 20.01.
15:33, 11.01.
21:18, 03.01.
21:06, 03.01.
20:11, 20.12.
Závod historických vozů v Pau Valencie - zřícená skleněná kukaň VIPJKDesigns - přilby českých jezdců - (c) JKDesigns
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLarenMercedes-Benz SLR McLaren Roadster
McLaren F1 roadcar Race of Champions