jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Albuquerque, Fittipaldi a Barbosa vítězi 24hodinovky v Daytoně
Albuquerque, Fittipaldi a Barbosa vítězi 24hodinovky v Daytoně

Text a foto: Roman Klemm

V prvním velkém mezinárodním silničním podniku sezony 2018 se v tradiční 24hodinovce v Daytoně prosadili relativně jasně dva vozy Cadillac stáje Action Express.

Účastníci a kvalifikace

Mezinárodní okruhovou sezonu zahájil minulý víkend již tradičně klasický závod na 24h v Daytoně. Dobrá, zájem o tento podnik je v Evropě asi větší než na samotné Floridě, o čemž při tréninkových jízdách a kvalifikaci svědčily prázdné tribuny kolem ohromného oválu. První závod seriálu IMSA se přesto i letos těšil z velmi zajímavého pole účastníků. Do třídy prototypů bojujících o celkové vítězství se nahlásilo 20 posádek, jež v přeplněném paddocku doplnilo 30 vozů GT. Velká jména skrývalo i obsazení kokpitů. Hlavní zájem jistě patřil výsledkům bývalého mistra světa Formule 1 Fernanda Alonsa, který po dobrodružství v Indianapolisu roku 2017 dále rozšiřoval svůj (Formulí 1 doposud poněkud ohraničený) sportovní obzor. Ligier LMP2 stáje United Motorsports si dělil s juniorem McLarenu Landem Norrisem a rovněž teprve osmnáctiletým Philem Hansonem. Na novou sezonu F1 se v Americe připravoval i pilot Williamsu, Lance Stroll. Kanaďan nastoupil na Orece LMP2 týmu JOTA/Jackie Chan společně s dalšími bývalými evropskými juniory Robinem Frinjsem, Felixem Rosenqvistem a Danielem Juncadellou, kteří očividně hledají svou sportovní budoucnost v USA. Jako každým rokem byla výborně obsazena i „frakce jezdců IndyCarů“. Na startu stáli Ryan Hunter-Reay, Graham Rahal, Helio Castroneves, Mike Conway, Juan Pablo Montoya, Simon Pagenaud, Sebastian Saavedra, Sebastien Bourdais, Scott Dixon, Ryan Briscoe, Bruno Junqueira a AJ Allmendinger. Pozorný pozorovatel objevil na trati i několik bývalých hvězd F1, jako Christiana Fittipaldiho, Felipe Nasra, Bruna Sennu, Paula di Restu, Jana Magnussena, Gianmaria Bruniho, Pedra Lamyho a Marcuse Winkelhocka, ke kterým se přidaly desítky evropských a amerických specialistů vytrvalostních závodů.

Ze sportovního hlediska je pole-position před 24hodinovým závodem jistě méně důležitá, špičkové týmy ale dobře poznaly její komerční hodnotu a v pátek se o (s ní související) nadpisy s velkým nasazením přetahovaly. Nakonec to byla bývalá naděje F3, Ranger van der Zande, komu se na kombinaci oválu a okruhu v jeho infieldu povedlo nejlepší kolo. Nizozemec pilotoval Cadillac Dpi zkušeného týmu Wayna Taylora, kde ho měli od soboty podpořit Američané Jordan Taylor a Hunter-Reay. Pouze o 7 tisícin pomalejší byli Rahal/Taylor/Castroneves (Penske-Acura), za kterými následovali Barbosa/Albuquerque/Fittipaldi (Action Express-Cadillac) a Miller/Mason/French/O´Ward (Performance-Oreca). Strollův vůz směl vyrazit ze šesté, Alonsův ze 13. pozice. Nejrychlejší GT byl tovární Chevrolet Corvette zkušené posádky Magnussen/Rockenfeller/Garcia.

Závod

Úvod podniku nenabídl velké překvapení. Na špičce se usadily dva prototypy Cadillac Dpi týmů Action Express (Fittipaldi/Albuquerque/Barbosa) a Spirit of Daytona (McMurry/Vautier/Cheever) před vozem polemanů. Posádky zkušených a rovněž favorizovaných organizací Penske a Joest nemohly jejich tempo držet, protože je příliš brzy přibrzdily menší technické trable. Fernando Alonso se po dvou hodinách jízdy dokázal držet mezi první desítkou.

Po pěti hodinách závodu přišel se soumrakem i silný déšť. Vedoucí Cadillac zbrzdil defekt pneumatiky a první příčka poté patřila druhému prototypu týmu Action Express posádky Conway/Nasr/Curran/Middleton, před Penskeho nejrychlejší kombinací Castroneves/Taylor/Rahal. Když pole dokončilo čtvrtinu maratonu, byli Fernando Alonso a jeho dva mladí kolegové na slibné 6. pozici.

V noci, tedy kolem poločasu se o vedení přetahovali především Castroneves/Taylor/Rahal se znovu vzkřísenými polemany Van der Zande/Hunter-Reay/Taylor. I pčwa velké množství defektů pneumatik se závod vyvíjel velmi plynule a bez komplikací. Po 12 hodinách se muselo jen dvakrát neutralizovat.

S nedělním rozedněním se dostavila i smůla v týmu Penske. Graham Rahal ztratil mnoho času uklouznutím mimo trať a druhý vůz Montoyi, Camerona a Pagenauda stála výmena akumulátoru tolik času, že vypadl z top 10. To byla velká šance pro obě posádky Action Express-Cadillacu, aby znovu pohotově zabraly obě špičkové pozice. Smůlu měl i vůz Fernanda Alonsa: Opakovaný defekt pneumatiky a problémy kolem brzdového systému připravil vůz stáje United Autosports o veškeré naděje na špičkové umístění. Nakonec mu patřilo jen 38. místo. Také Stroll měl hodně smůly a byl hodnocen jako 15.

Závěrem maratonu zneklidněli i u Cadillacu.  Vůz Action-Expressu, který byl na druhém místě, totiž musel měnit kompletní chladící kapalinu, což ho stálo tolik času, že ho dotáhl Core-Oreca Dumase/Duvala/Brauna/Benetta. Dvě hodiny před koncem ale hájili Barbosa/Albuquerque/Fittipaldi s náskokem dvou kol pořád ještě první místo a vidinu úspěchu.

Bývalý pilot F1 Christian Fittipaldi, bývalý tovární pilot Audi Filipe Albuquerque a specialista vytrvalostních závodů Joao Barbosa si ale v závěru nedovolili chybu a s přehledem dovezli minutový náskok na sesterskou posádku Conway/Nasr/Curran/Middleton po 24 hodinách až do cíle. Na stupínku vítězů je směli doplnit další dva bývalí tovární jezdci, Romain Dumas a Loic Duval, kteří se dělili o CORE-Orecu s Jonem Benettem a Colinem Braunem.

Ve třídě GT se po počáteční dominanci Chevroletů jasně prosadila značka Ford. Slavila dvojité vítězství svých posádek Briscoe/Dixob/Westbrook a Bourdais/Hand/Mueller.

Celkový výsledek najdete ZDE:
https://lat.motorsport.com/imsa/results/

 

 

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Novinky ze světové rallyeExterní příspěvek ... Začátek měsíce června se blíží a s ním i další díl z dlouhého seriálu Mistrovství světa v rallye 2014. Prvních pět závodů již máme za sebou a ten šestý, pořádaný na horké a prosluněné italské půdě, pomalu klepe na dveře.
19:43, 20.05.
23:05, 19.05.
20:33, 16.05.
19:55, 16.05.
19:23, 15.05.
20:51, 14.05.
19:00, 09.05.
21:51, 08.05.
23:07, 07.05.
17:18, 06.05.
23:35, 03.05.
09:21, 01.05.
09:14, 01.05.
09:08, 01.05.
08:59, 01.05.
08:54, 01.05.
08:48, 01.05.
08:42, 01.05.
08:37, 01.05.
21:39, 29.04.
21:37, 25.04.
22:13, 23.04.
19:56, 22.04.
22:03, 21.04.
10:12, 20.04.
22:57, 17.04.
10:54, 16.04.
19:25, 15.04.
21:01, 06.04.
20:29, 04.04.
Závod historických vozů v Pau Valencie - zřícená skleněná kukaň VIPJKDesigns - přilby českých jezdců - (c) JKDesigns
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLarenMercedes-Benz SLR McLaren Roadster
McLaren F1 roadcar Race of Champions