jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Zahájení sezony WEC v Silverstone: Audi překvapilo soupeře i experty
Zahájení sezony WEC v Silverstone: Audi překvapilo soupeře i experty

Text a foto: Roman Klemm

První podnik mistrovství světa vytrvalostních závodů poskytl 45.000 fandům v Silverstone mnoho akce na trati a po šesti hodinách pestrý stupínek vítězů. Na nejvyšším stupni skončila překvapivě značka Audi, která ještě v zimních testech pokulhávala za konkurencí.

Kvalifikace:

„Pole-position“ pro Porsche „Made in Down Under“

Svou slibnou formu z předsezonních testů dokázaly tovární Porsche 919 konzervovat až do kvalifikace v Silverstone. Kvalifikační pokusy vozu č. 17 převzali Brendon Hartley a Mark Webber. Mladý Novozélanďan si zapsal s 1:39,534 nejlepší čas dne a bývalý vicemistr světa formule 1 zajel jen o 4 desetiny pomaleji, což znamenalo po výpočtu průměru pole-position před posádkou sesterského vozu, který kvalifikovali Neel Jani s Romainem Dumasem. Konkurence od Audi a Toyoty se musela podělit o další dvě startovní řady. Jediný zbývající vůz třídy LMP1, CLM P1 týmu Colles s jezdci Klienem, Liuzzim a Trummerem na tovární rakety ztrácel deset sekund na kolo.

Nejrychlejšími prototypy třídy LMP2 byly Ligiery-Nissan ruské stáje G-Drive posádek Yacaman/Derani/Gonzales a Bird/Rusinov/Canal. Nejlepším vozem GT byl v kvalifikaci Aston Martin Dánské posádky Nygaard/Soerensen/Thiim.

Závod:

Audi našlo recept, jako porazit Porsche a Toyotu

Za slunečného ale větrného počasí dokázal Mark Webber hned od startu pokračovat v krasojízdě, kterou jeho Porsche 919 zahájil v kvalifikaci. Zatímco se pozdější vítěz Treluyer (Audi) „odlepil“ jen zle, ujížděla někdejší hvězda F1  na prvním místě pravidelně sesterskému vozu a zbytku pole. V polovině druhé hodiny ovšem bylo po všem: Webber musel svůj bílý vůz kvůli defektu převodovky parkovat v boxech. Na zbývající „919“, se kterým převzal vedení Neel Jani, se v této fázi vrhlo Audi R18 s Marcelem Faesslerem v kokpitu. Oba Švýcaři si po několik kol rozdávali pamětihodný duel o první místo. Audi R18, který je známý pro své výborné jízdní vlastnosti, se na špičku vždy dostal v zatáčkách, zatímco brutálně silný Porsche 919 několikrát obrátil pořadí na početných rovinkách bývalého letiště. Za pousmání stojí, že Toyotu TS040 na třetím místě v této fázi závodu hnal po trati Sebastien Buemi – jednalo se tedy o trojnásobné švýcarské vedení ve WEC!

Vedení stáje Joest Racing, která je za nasazení továrních Audi zodpovědná, ovšem dobře vědělo, že taková konstelace na vítězství stačit nebude. U Porsche totiž museli do boxů k natankování jednou méně a e-tron z Ingolstadtu potřeboval dostatečný náskok. O ten se ve středním trojitém stintu postaral především Andre Lotterer. Trojnásobný vítěz Le Mans dokázal konkurenci ujíždět o sekundu na kolo a skutečně se mu podařilo vypracovat potřebný polštář, který nakonec Faesslerovi stačil nejen k dodatečnému tankování, ale i k odpykání penalizace stop-and-go za opuštění tratě. Po šesti hodinách parádní honičky rozhodovaly vteřiny: Porsche 919 posádky Jani/Lieb/Dumas dojel do cíle jen o 4,61 sekundy za vítězi Faesslerem, Treluyerem a Lottererem. Toyota posádky Buemi/Davidson/Nakajima, které zimní modifikace očividně neprospěly tolik jako konkurenci, dojela třetí o pouhých 14,82 sekund pozadu. Na čtvrtém místě se klasifikoval druhý japonský vůz před druhým Audi, který přibrzdily šarvátky na trati a z nich vyplývající defekty karosérie.

Ve třídě LMP2 triumfovaly po krátkém souboji s Orecou 05 týmu KCMG oba Ligiery stáje G-Drive a z jasného vítězství se nakonec těšila posádka Sam Bird, Roman Rusinov, Julien Canal.

Hodnocení GT pro sebe zase jednou rozhodla zkušená a spolehlivá italso-finská posádka Ferrari-AF Corse, Bruni/Vilander. V tréninku rychlé Astony Martin nedokázaly vesměs kvůli větší nevyrovnanosti posádek špičkové pozice dlouho udržet, továrním Porsche 911 udělala čáru přes rozpočet technika.

Druhý podnik WEC, 6h de Spa-Francorchamps, se uskuteční o první víkend v květnu.

Výsledek prvního podniku FIA World Endurance Series 2015, 6h of Silverstone:

P. Třída Jezdec Tým Vůz/motor Čas/ ztráta
1 LMP1 M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer Audi Sport Team Joest Audi 6h00m30,876s
2 LMP1 R.Dumas, N.Jani, M.Lieb Porsche Team Porsche 4,610s
3 LMP1 A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima Toyota Racing Toyota 14,816s
4 LMP1 A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway Toyota Racing Toyota -1 kolo
5 LMP1 L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis Audi Sport Team Joest Audi -4 kola
6 LMP2 R.Rusinov, J.Canal, S.Bird G-Drive Racing Ligier/Nissan -16 kol
7 LMP2 G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez G-Drive Racing Ligier/Nissan -17 kol
8 LMP2 S.Sharp, R.Dalziel, D.Hansson Extreme Speed Motorsports HPD -18 kol
9 LMP2 N.Leventis, D.Watts, J.Kane Strakka Racing Dome/Nissan -23 kol
10 GTE Pro G.Bruni, T.Vilander AF Corse Ferrari -29 kol

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
PF 2019Přejeme všem čtenářům Motorelaxu krásné Vánoce a mnoho nádherných zážitků s motosportem v příštím roce.
21:09, 06.12.
19:28, 05.12.
19:49, 27.11.
21:27, 23.11.
21:51, 14.11.
20:14, 10.11.
20:19, 30.10.
18:32, 30.10.
18:08, 30.10.
20:59, 26.10.
21:46, 23.10.
19:14, 19.10.
19:42, 07.10.
19:28, 07.10.
21:19, 29.09.
21:28, 19.09.
22:22, 28.08.
21:25, 22.08.
10:47, 19.08.
12:55, 17.08.
12:35, 16.08.
15:52, 02.08.
21:50, 22.07.
22:16, 20.07.
21:54, 17.07.
19:38, 15.07.
23:52, 12.07.
15:00, 27.06.
14:47, 11.06.
15:08, 03.06.
Závod historických vozů v Pau Valencie - zřícená skleněná kukaň VIPJKDesigns - přilby českých jezdců - (c) JKDesigns
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLarenMercedes-Benz SLR McLaren Roadster
McLaren F1 roadcar Race of Champions