jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
WEC ve Spa-Francorchamps: Audi s rozvahou k dalšímu vítězství
WEC ve Spa-Francorchamps: Audi s rozvahou k dalšímu vítězství

Text a foto: Roman Klemm

Také ve Spa Francorchamps se dokázala v trojboji gigantů Audi-Porsche-Toyota prosadit značka z Ingolstadtu.

V rámci svého druhého podniku sezony 2015 se vzkvétající světový šampionát vytrvalostních závodů (World Endurance Championship) představil na klasické trati ve Spa-Francorchamps – a jak! Parádní třída LMP1 se díky blížícímu se velkopodniku 24h du Mans pyšnila hned osmi továrními vozy: Audi a Porsche nasadily v Belgii třetí posádky. Německým značkám se postavily dvě japonské Toyoty a jediný „soukromník“ mezi LMP1, CLM-AER doktora Kollese. Tým Reinholda Joesta do Arden dokonce přivezl dva Audi R18 v aerodynamickém provedení pro Le Mans, zatímco u Porsche debutovala hvězda Grand Prix, Nico Hülkenberg. Špičkové obsazení všech kokpitů bylo samozřejmostí. Zbrojení před Le Mans, které z technologického a finančního hlediska dávno dohnalo F1, prostě dosáhlo svého vrcholu.

Velká rána ve volném tréninku

Poněkud pomalejší třída LMP2 se pyšnila deseti výborně připravenými speciály a všechny tyto rakety měly za úkol proplést se během sobotní šestihodinovky pokud možno bez úhony mezi patnácti vozy GT. „Jde mi zde hlavně o to, sbírat zkušenosti s ,provozem’ a předjížděním vozů pomalejších tříd,“ vyzvedl Hülkenberg, který si Porsche 919 dělil s dalšími dvěma debutanty, Nickem Tandym a Earlem Bamberem.

Pěkný počet vozů LMP1 se o vlásek rozhodně zmenšil již při deštivém volném tréninku ve čtvrtek, když Nakajima vrazil za vysoké rychlosti do Jarvise. Rozbité vozy mechanici dokázali spravit, jen Japonec nedostal od lékařů v Malmedy povolení k dalšímu nasazení. Bývalý pilot Williamsu F1 si tak uspořil Waterloo, které Toyota nejen v pátek zažila: tak jako v Silverstone, dominovala značka Porsche všem tréninkům i kvalifikaci!

Porsche demoluje konkurenci v kvalifikaci

Za chladného, ale slunečného počasí ukázali Timo Bernhard a Brendon Hartley, co jejich 919 Hybrid dovede: „1:54,767 to je na okruh jako Spa dost rychlé, ne? A mohu vám potvrdit, že jsem tu rychlost i vydatně cítil, přestože je vůz výborně natavený,“ radoval se Hartley, zatímco Bernhard tuto pole-position věnoval svému idolu dětství, Stefanovi Bellofovi. Bellof přišel ve Spa před 30 lety o život a Bernhard použil jeho lakování přilby. Značka z Zuffenhausenu demonstrovala svou výbornou formu před Le Mans i místy dvě a tři posádek Hülkenberg, Bamber, Tandy a Dumas, Jani, Lieb. Následovaly dva vozy Audi R19, přičemž Lotterer, Faessler, Treluyer na pole-position ztráceli osm desetin. Na Toyoty zbyla jen startovní místa šest a sedm. Nejrychlejší třídy z LMP2 byli Bird s Canalem na Ligieru týmu G-Drive, mezi vozy GT se prosadili pilot GP2 Richie Stanaway s kolegou Fernandem Reesem.

Na šest hodin je Audi ještě pořád nejlepší

34 posádek na startu mělo jednu hlavní obavu: aby nesprchlo. Spa roku 2015 se ale ukázalo ze své čokoládové strany – celý závod zůstalo relativně teplo a sucho. Sebevědomé trio Porsche vyrazilo s očekávanou agresivitou a pořadí po startu znělo: Hartley, Lieb (oba Porsche), Fässler (Audi) a Wurz (Toyota). Netrvalo to dlouho a Tandy zajistil Švábům trojité vedení. Obě „Le-Mans-Audi“ se musely zařadit za devětsetdevatenáctky, zatímco obě Toyoty zpočátku nehrály roli – což se překvapivě nemělo ani dalším v průběhu podniku změnit. Brzy nato dostala dominace Porsche první trhlinu: Tandy si zničil nos vozu o pomalejšího konkurenta (Estreho Porsche 911). Po první hodině ale pořád ještě vedli Hartley/Bernhard/Webber před sesterským 919 Dumase/Janiho/Lieba.

Krátce před koncem druhé hodiny, právě když měl Webber převzít vůz od Bernharda, musel i jejich Porsche kvůli problému v oblasti tlumičů setrvat v boxech a ztratil šest pozic. Vůz Janiho, Lieba a Dumase ale „držel pohromadě“ a i o poločas dále „hrál zajíce“ před Audinami Lotterera a di Grassiho. Ve třídě LMP2 vedl po třech hodinách Jota-Gibson-Nissan trojice Dolan/Evans/Tincknell, mezi vozy GT byl nejrychlejší Aston Martin Stanawye, Reese a MacDowalla.

Jen o deset minut později si honička vyžádala i první oběť z tábora Audi: v boxech se opravovalo na di Grassiho voze. Téměř současně stál v garáži i Davidson (Toyota) s defektem elektroniky. Také Porsche, vedoucí dvě hodiny před koncem, ještě „šlapal“, na záda mu ale začal silněji dýchat rychlý Audi číslo sedm.

Závod vyvrcholil duelem Neel Jani versus Benoit Treluyer a Francouzův Audi měl nakonec k dobru výhodnější nastavení ohledně spotřeby pnaumatik a potřebný speed. „Když mi tým oznámil, že necháme gumy na autě i třetí stint za sebou, tak jsem měl jisté obavy. Byla to ale naše šance na vítězství a povedlo se,“ shrnul Treluyer. Po Silverstone slavila značka Audi druhé vítězství sezony, tentokrát se zkušený tým Reinholda Joesta prosadil vůči konkurenci od Porsche o tucet sekund. Spa znamenalo těžkou porážku pro Toyotu, jejíž nejlepší vůz dojel až pátý.

Ve třídě LMP2 zachovali jezdci týmu Jota chladnou hlavu a trojice kolem majitele/jezdce Simona Dolana, sestávající z mladíků Mitche Evanse a Harryho Tincknella, si zajistila zlato.

Nepozornost mechaniků AF-Ferrari připravila diváky o velké finále skupiny GT: Bruni (Ferrari) se ještě 10 minut před koncem přel o vedení se Stanawayem, za přestupek při zastávce v boxech ale musel Ital absolvovat stop-and-go penalizaci.

Týmy mají po Spa šest týdnů čas, aby se připravily na vyvrcholení sezony: klasických 24 hodin v Le Mans.

Výsledek šestiho dinovky WEC ve Spa-Francorchmps:


P. Třída Jezdci Vůz Tým Čas/ztráta
1 LMP1 M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer Audi Audi Sport Team Joest 6h01m08,896s
2 LMP1 R.Dumas, N.Jani, M.Lieb Porsche Porsche Team 13,424s
3 LMP1 T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley Porsche Porsche Team 1kolo
4 LMP1 F.Albuquerque, M.Bonanomi, R.Rast Audi Sport Team Joest Audi 2 kola
5 LMP1 A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway Toyota Toyota Racing 3 kola
6 LMP1 N.Hulkenberg, E.Bamber, N.Tandy Porsche Porsche Team 3 kola
7 LMP1 L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis Audi Audi Sport Team Joest 8 kol
8 LMP1 A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima Toyota Toyota Racing 14 kol
9 LMP2 S.Dolan, M.Evans, H.Tincknell Gibson/Nissan JOTA Sport 15 kol
10 LMP2 G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez Ligier/Nissan G-Drive Racing 16 kol

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Novinky ze světové rallyeExterní příspěvek ... Začátek měsíce června se blíží a s ním i další díl z dlouhého seriálu Mistrovství světa v rallye 2014. Prvních pět závodů již máme za sebou a ten šestý, pořádaný na horké a prosluněné italské půdě, pomalu klepe na dveře.
21:08, 05.01.
22:20, 15.12.
21:06, 10.12.
20:33, 09.11.
23:22, 08.11.
23:19, 08.11.
17:05, 28.10.
17:23, 24.10.
20:02, 22.10.
23:28, 16.10.
21:47, 13.10.
19:53, 24.09.
20:09, 17.09.
17:55, 16.09.
17:28, 16.09.
18:55, 14.09.
12:52, 14.09.
08:48, 11.09.
21:59, 10.09.
14:55, 07.09.
14:51, 07.09.
22:17, 06.09.
22:31, 02.09.
13:52, 19.08.
13:45, 19.08.
22:35, 09.08.
22:10, 06.08.
21:39, 29.07.
22:53, 28.07.
15:30, 23.07.
Závod historických vozů v Pau Valencie - zřícená skleněná kukaň VIPJKDesigns - přilby českých jezdců - (c) JKDesigns
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLarenMercedes-Benz SLR McLaren Roadster
McLaren F1 roadcar Race of Champions