jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Po Šestihodinovce ve Spa jede Toyota do Le Mans jako favorit
Po Šestihodinovce ve Spa jede Toyota do Le Mans jako favorit

Text a foto: Roman Klemm

Také druhý podnik světového  šampionátu FIA World Endurance Chapmionship se samozřejmě odehrával ve znamení souboje gigantů Porsche versus Toyota.  Spa je zároveň velkým testem pro vrchol roku v Le Mans, a zatímco německá značka nastoupila se dvěma aerodynamicky nezměněnými vozy pro Janiho/Lotterera/Tandyho a Hartleye/Berharda/Bambera, nasadili Japonci poprvé tři prototypy. Ve voze číslo 7 po jeho těžké nehodě v Silverstone tentokrát chyběl José-María López (přesnější prohlídka u Argentince objevila dva nalomené obratle) a dělili se tak o něj pouze Conway s Kobajašim. Vítěznou Toyotu TS050 ze Silverstone s číslem 8 řídili v nezměněné sestavě Nakajima/Buemi/Davidson a třetí vůz, který se objevil v aerodynamické konfiguraci pro Le Mans, byl svěřen Sarrazinovi, Kunimotovi a Lapierrovi. Třídu LMP1 uzavíral aerodynamicky silně pozměněný Enso-Nissan týmu byKolles s Webbem, Kraihamerem a Rossiterem za volantem. Vůz soukromníků z bavorského Gredingu ovšem měl i po těchto modifikacích problém držet alespoň tempo nejrychlejších prototypů LMP2.

Tréninky a kvalifikace

Belgická Šestihodinovka se tradičně konala již v sobotu a volné tréninky si proto 30 zúčastněných posádek (6 z LMP1, 11 z LMP2 a 13 GT) odbylo již ve čtvrtek. Nejrychlejší v chladné polední session byl Brit Mike Conway, jehož Toyota byla o 0,036 s před Porschem Brendona Hartleye. Mezi vozy LMP2 si nejlépe vedl Gustavo Menezes na Alpině A470. Ani odpoledne se neoteplilo, zůstalo ale sucho. Špičkové týmy se vrhly na vážnou simulaci kvalifikačních pokusů a nejrychlejší Kobajaši přitom zlepšil čas volného tréninku minulé sezony o více než 2 sekundy. Také ostatní dvě Toyoty byly na jedno kolo rychlejší než Porsche 919 - při pokusech o delší závodní stinty se časy obou továrních značek ovšem sotva lišily, což slibovalo zajímavý závod. Nejrychlejší ze třídy LMP2 byl tentokrát bývalý pilot F1 Vergne na Orece týmu Manor.

O postavení na startu rozhodla kvalifikační půlhodinka v pátek odpoledne a nejrychlejší Neel Jani nepřekvapil svým senzačním časem jen sebe a svůj tým, ale především konkurenci. Švýcar zajel kolo ve Spa za 1:53,765 s, což bylo mnohem rychlejší, než inženýry Porsche teoreticky vypočítaný čas. Týmový kolega Lotterer se nestačil divit: „Když jsem tu hostoval roku 2014 ve Formuli 1, tak bylo 1:54 s maximum, jehož jsem mohl dosáhnout - dnes tu jezdí LMP1 1:53 s - neuvěřitelné!"

Za Janim, Lottererem a jejich partnerem Tandym se seřadily všechny tři Toyoty následované druhým Porsche 919. Na 6. místo se kvalifikoval první z vozů LMP2, G-Drive-Oreca Rusinova, Thirieta a Lynna, před oběma silnými vozy Signatech-Alpine posádek Dumas/Menezes/Rao a Ragues/Negrao/Panciatici. Kollesův LMP1 dosáhl jen 11. místa. Mezi vozy třídy GT se prosadil Ferrari týmu AF Corse (Rigon/Bird) před oběma Fordy stáje Chipa Ganassiho (Muecke/Pla/Johnson a Priaulx/Tincknell/Derani) a sesterským vozem Callada a Pier-Guidiho. Následovaly oba tovární Porsche a Astony Martin. Prvních šest při tom dělilo jen 2,6 s - také ve třídě GT se tedy očekávala vyrovnaná sobota.
 
Výsledek kvalifikace  6h ve Spa:

P. Jezdci # Vůz Čas Ztráta
1 Neel Jani, André Lotterer, Nick Tandy 1 Porsche 1:54,097 -
2 Mike Conway, Kamui Kobayashi 7 Toyota 1:54,693 0,596
3 S.Sarrazin, Yuji Kunimoto, Nicolas Lapierre 9 Toyota 1:54,701 0,604
4 Sébastien Buemi, Anthony Davidson, Kazuki Nakajima 8 Toyota 1:54,907 0,810
5 Timo Bernhard, Earl Bamber, Brendon Hartley 2 Porsche 1:55,440 1,343
6 Roman Rusinov, Pierre Thiriet, Alex Lynn 26 ORECA/Gibson 2:02,601 8,504
7 Romain Dumas, Gustavo Menezes, Matt Rao 36 Alpine/Gibson 2:02,624 8,527
8 Pierre Ragues, André Negrăo, N.Panciatici 35 Alpine/Gibson 2:02,629 8,532
9 Tor Graves, Jonathan Hirschi, Jean-Éric Vergne 24 ORECA/Gibson 2:02,632 8,535
10 Mathias Beche, David H.Hansson, Nelson Piquet Jr. 13 ORECA/Gibson 2:03,619 9,522

Závod

Poté, co legenda Le Mans, Tom Kristensen, vypustil vozy na trať, vyrazil Pole-sitter Andre Lotterer na jeho Porsche 919 do druhého závodu WEC sezony 2017 ze všech nejlépe. Strategií třetí Toyoty ovšem očividně bylo „atakovat hned začátkem podniku vedoucí Porsche“ a Nicolas Lapierre se ještě před první zatáčkou snažil Lotterera předjet. Francouz při tom zvolil velice riskantní brzdný bod a La Source zvládl jen se štěstím velkým obloukem záchytnou zónou. Lotterera při tom těsně minul. První kola ve vedení tedy patřila před 61.000 diváky Porsche. Za „domácím“ Lottererem (André žije v Belgii) se nejprve seřadily dvě Toyoty, druhý Porsche s Hartleyem v kokpitu a Lapierre.

Německá značka se z prvního místa ovšem mohla těšit jen 20 minut. Na špičce se jelo stylem sprintu a Japonci k tomu měli tuto sobotu lepší zbraň. Lotterera nejdříve předjel Conway a brzy poté za ním následoval i Buemi. Koncem první hodiny se ovšem musel Švýcar v japonských službách nechat předjet Hartleyem. Po první hodině tedy znělo pořadí třídy LMP1 Toyota-Porsche-Porsche-Toyota-Toyota, zatímco se o vedení ve třídě LMP2 přetahovali Roman Rusinov (G-Drive) a Bruno Senna (Rebellion). Mezi vozy GT zuřil souboj o první místo mezi dvěma Ferrari a dvěma Fordy.

Toyota TS050 se startovním číslem 7 vedla závod i po dvou hodinách, když od Conwaye převzal Kamui Kobajaši. Za nimi  se usadil Porsche 919, který od Hartleye převzal Tandy, před další Toyotou Davidsona, druhým Porschem Earla Bambera a třetí Toyotou nováčka Kunimota. Ani jednoho z pěti favoritů zatím nepostihl žádný závažný problém.

Třídě LMP2 velel Julien Canal, který převzal vůz týmu Rebellion od Senny, před Alexem Lynnem (G-Drive).

Tým japonského výrobce pod vedením zkušeného Francouze Huguese de Chaunaca nedal ani v dalším průběhu závodu prvenství z ruky. Naopak: Během odpoledne se na špičce najisto usadil vítězný vůz ze Silverstone s Buemim, Davidsonem a Nakajimou v kokpitu, zatímco jim Conway s Kobajašim hájili záda. Dvojité vítězství Toyoty nad Porsche neohrozily ani dvě neutralizace ve druhé části závodu ani několik kapek z hrozivých mraků těsně před koncem. Díky jasným odstupům v poslední hodině si Japonci dokonce mohli dovolit zorganizovat navenek napínavý foto-finiš svých dvou vozů. Druhé vítězství sezony posádky Buemi, Davidson, Nakajima ovšem nikdy nebylo ohroženo. Na Porsche zbyly ve Spa jen pozice 3 a 4 před třetí Toyotou – a zároveň role lehkého outsidera před Le Mans, což Švábům jistě ani nebude nepříjemné.

Dobrou generálku před Le Mans předvedl i tým Colina Kollese. Jediný soukromý vůz třídy LMP1 dovedli Kraihamer, Rossiter a Webb až do cíle a to dokonce před nejrychlejšími prototypy třídy LMP2. Tu vyhrála zaslouženě posádka Rusinov, Thiriet, Lynn před týmem Rebellion, se kterým se potýkala táměř celých 6 hodin.
Mezi speciály GT slavila značka Ferrari velké vítězství nad Fordem. Podobně jako Toyota v LMP1, obsadily oba 488 GTE týmu AF Corse první dvě místa v pořadí Bird/Rigon a Calado/Pier Guidi. 
 
Výsledek 6h WEC ve Spa:

P. Jezdci # Vůz Kola Čas
1 Sébastien Buemi, Anthony Davidson, Kazuki Nakajima 8 Toyota 173 6:00:11,490
2 Mike Conway, Kamui Kobayashi 7 Toyota 173 6:00:13,482
3 Timo Bernhard, Earl Bamber, Brendon Hartley 2 Porsche 173 6:00:46,773
4 Neel Jani, André Lotterer, Nick Tandy 1 Porsche 173 6:01:36,928
5 S.Sarrazin, Yuji Kunimoto, Nicolas Lapierre 9 Toyota 171 6:00:34,406
6 Oliver Webb, D.Kraihamer, James Rossiter 4 ENSO CLM/NISMO 161 6:02:00,467
7 Roman Rusinov, Pierre Thiriet, Alex Lynn 26 ORECA/Gibson 160 6:00:20,772
8 Julien Canal, Nicolas Prost, Bruno Senna 31 ORECA/Gibson 160 6:01:14,053
9 Ho-Pin Tung, Oliver Jarvis, Thomas Laurent 38 ORECA/Gibson 160 6:01:35,040

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
Novinky ze světové rallyeExterní příspěvek ... Začátek měsíce června se blíží a s ním i další díl z dlouhého seriálu Mistrovství světa v rallye 2014. Prvních pět závodů již máme za sebou a ten šestý, pořádaný na horké a prosluněné italské půdě, pomalu klepe na dveře.
22:20, 15.12.
21:06, 10.12.
17:55, 29.11.
20:33, 09.11.
23:22, 08.11.
23:19, 08.11.
17:05, 28.10.
17:23, 24.10.
20:02, 22.10.
23:28, 16.10.
21:47, 13.10.
19:53, 24.09.
20:09, 17.09.
17:55, 16.09.
17:28, 16.09.
18:55, 14.09.
12:52, 14.09.
08:48, 11.09.
21:59, 10.09.
14:55, 07.09.
14:51, 07.09.
22:17, 06.09.
22:31, 02.09.
13:52, 19.08.
13:45, 19.08.
22:35, 09.08.
22:10, 06.08.
21:39, 29.07.
22:53, 28.07.
15:30, 23.07.
Závod historických vozů v Pau Valencie - zřícená skleněná kukaň VIPJKDesigns - přilby českých jezdců - (c) JKDesigns
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLarenMercedes-Benz SLR McLaren Roadster
McLaren F1 roadcar Race of Champions