jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Sidecary a jejich zapomenutá historie...
Sidecary a jejich zapomenutá historie...

Proč skončila jedna z nejzajímavějších „atrakcí“  MS sidecars? Do roku 1996 součást Mistrovství světa Velké ceny, od roku 1997 jako podpůrná kategorie u série Superbike.

Mistrovství světa Sidecar FIM je jediným šampionátem silničních závodů FIM, které existuje už od roku 1949, kdy šampionát vznikl. Když byly závody sidecar přesunuty z motocyklového mistroství Velké ceny a staly se podpůrným závodem Mistrovství světa Superbike, byly pojmenovány jako Superside. V roce 2010 převzala FIM management této série od promotérů Superside a tento šampionát byl nazván Mistrovství světa Sidecar FIM. Pro účely propagace FIM stále ještě používá označení Superside, i když už spolupráce s promotéry Superside skončila.

Závody Sidecar se jezdí ve vybraných kolech WSBK – v roce 2013 jich bylo 8 - na závodních tratích, většinou v Evropě, i když v některých letech se konaly v USA (Laguna Seca), v Jihoafrické republice (Kyalami) a v Austrálii (Phillip Island).
Kvůli vysokým nákladům na technický rozvoj, účasti spolujezců, kteří nebyli aktivní a kvůli obavám, že sidecary nakonec nebudou mit nic společného s motocykly sidecar, zakázala FIM v roce 1980 veškeré prototypy. Ale v roce 1981 toto rozhodnutí revokovali kvůli protestům závodníků a znovu povolili prototypy. Došlo ale k dohodě mezi závodníky a FIM, pokud jde o pravidla. Sidecar musí být vozidlo, které má jedno přední kolo, jezdec musí používat řidítka, nikoli volant, a spolujezdec musí být aktivním účastníkem. Jediný zákaz, který stále ještě existuje, je zákaz používání tříkolek nebo čtyřkolek. Jediná vyjímka je Velorex:-)))

Tradiční závodní sidecary jsou stále ještě oblíbené v několika zemích, hlavně v Británii, především kvůli nízkým nákladům. Také mají nižší maximální rychlost, ale lepší manévrovací schopnosti. Běžně se jim říká Formula Two Sidecars (600cc), používají se většinou při silničních závodech, jako je Isle of Man TT. Toto označení slouží k odlišení od moderních strojů Superside z doby po roce 1980, kterým se teď říká Formula One Sidecars (1000cc)

Dnešní Sidecary, které se používají v mistrovství světa, jsou moderní stroje na vysoké technické úrovni, které mají s motocykly společné pouze motory, které se u nich používají. Podvozek je specifický a používá se technologie, která je podobná spíš technologiím používaným u automobilů. Pneumatiky jsou široké a ploché. Základní design se výrazně nemění od roku 1981.

Podle pravidel FIM se označení „jezdců" používá pro řidiče i spolujezdce. Řidič klečí před motorem a ruce má poblíž předního kola, zatímco spolujezdec se pohybuje po plošině vzadu a přenáší váhu zleva doprava podle toho, jaká je zatáčka, a dopředu nebo dozadu, tak aby se získala přilnavost na předním nebo zadním kole. Spolujezdec také pomáhá řidiči využívat aerodynamiku a také je obvykle tím prvním, kdo zjistí případné závady na motoru, protože je vedle motoru, zatímco řidič je před ním. V současnosti je běžné označovat řidiče jako „pilota”, zatímco spolujezdec má různé přezdívky. V USA se v minulosti označoval jako „akrobat”, dnes je běžným termínem „opice” (Monkey), což přišlo z Austrálie. Někdy se také používá označení Co-Driver (spoluřidič) nebo Co-Pilot (spolupilot).

Nejúspěšnějším jedcem v období „Superside” je Steve Webster, který v letech 1987-2004 získal deset titulů mistra světa. Nejúspěšnějším podvozkem je LCR od švýcarského výrobce sidecar, zakladatel firmy Louis Christen získal v letech 1979-2012 celkem 29 titulů s různými motory, původně to byly dvoutakty Yamaha a Krauser a později čtyřtakty Suzuki. Stroje poháněné motorem BMW 50/2 získaly 19 titulů nejlepšího konstruktéra v letech 1955-1973, víc než získal kterýkoli jiný motor.
 
Pravidla z roku 1981 jsou v podstatě beze změn až do dneška

Je to náročná otázka, na kterou odpoví jen FIM. Když beru v potaz třídu 350, třeba se to dá chápat, byla to téměř podobná kubatura, jako 250. Padesátky, kterým jsme říkali „vysavače“, změnila FIM na třídu 80. Ale vrátím se k sidecarům. Byl to vždycky poslední závod a všichni jsme obdivovali kaskadéry, kteří dokázali dělat ze závodů opravdový koncert. Viděl jsem závody mockrát, poznal jsem mistry světa a všechny jsem obdivoval. Pokud se vrátíme do historie, zamotá se nám hlava. Jezdilo se na všem možném, konstrukce však šla rychle vpřed. Zkoušelo se téměř všechno. Pozice v sedě, kde oba dva seděli vedle sebe, téměř nikdo z obou nevyvažoval, ale i od toho se upustilo. Těch vynálezů bylo tolik, že nakonec zůstalo u klasiky.

Kdysi mně jeden známý vyprávěl, že v Brně chyběl na sajdě „mitfára“. Nakonec se přihlásil můj známý a jeli první trénink. V Kohoutovicích řval, ať okamžitě zastaví. Nepomohlo. Pak mně řekl, že musel vytrhnout kabely od zapalování, protože se strachy posral. Vida, nikdy jsem to nezkusil, i když jsem měl nabídku od dobrého kamaráda, který hledal „sebevraha“. Pak z toho sešlo, možná proto jsem tady. Dnes můžeme vidět sajdy třeba v Hořicích, to je hrozná palba a nezávidím jim.

Ale k podstatě věci. Proč skoončily sajdy v seriálu MS? Můj osobní názor je ten, že tato třída nebyla pro FIM až tak populární. Pak tam byla poměrně velká úmrtnost a těžká zranění. Nakonec se laborovalo s různým obsahem a omezením, tím pádem to šlo do kytek. Ano, jezdí se seriál MS sidecar, ale jen odloučená součást MS. Kdo to dnes vede, netuším, ale určitě uvidíme letos sajdy v Hořicích a na několika přírodních okruzích. I v našem mistrovstí se jezdily sajdy, vzpomeneme třeba Štajnera, který pak dělal u Jawy mechanika Stašovi, ale to je dlouhá historie. Pak se jezdily i sajdy cross, Mojžíš, který byl v té době špička, pamětníci ví, jak se tehdy a na čem závodilo, ale sajdy byly a jsou pro diváky jedna z nejatraktivnějších „show“.

Přehled Mistrů světa: http://en.wikipedia.org/wiki/Sidecar_World_Championship

 

Zdroj: Motorelax

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
24.3.2014 11:58 - Mefisto
Mefisto
Ferda: No, jeden řídí a druhý pomáhá. Ale máš pravdu, někdy ten šofér ani nepoznal, že mitfára zmizel :-E
Sidecary a jejich zapomenutá historie...Motorelax přináší další zajímavý článek. Tentokrát "sajdy". Každý fanda ví, o čem je řeč. Hezké počtení.
18:34, 02.10.
21:37, 30.09.
21:19, 26.09.
08:25, 19.08.
12:07, 18.08.
13:01, 10.08.
13:03, 26.07.
12:51, 26.07.
22:05, 17.05.
09:44, 10.04.
09:37, 10.04.
19:46, 17.10.
19:36, 17.07.
00:01, 05.08.
22:28, 28.07.
20:51, 25.06.
21:10, 06.08.
12:33, 14.09.
21:28, 10.08.
22:55, 19.05.
22:44, 26.08.
21:08, 10.06.
22:37, 29.05.
23:02, 28.05.
23:22, 26.05.
23:40, 21.05.
21:38, 09.05.
21:30, 09.05.
21:17, 09.05.
17:01, 19.04.