jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Zemřel Ferdinand Piech, otec klasického Porsche 917
Zemřel Ferdinand Piech, otec klasického Porsche 917

Text a foto: Roman Klemm

V úterý zasáhla automobilový svět zcela nečekaně zpráva u úmrtí dvaaosmdesátiletého Ferdinanda Piecha. Tento velký myslitel byl šest desetiletí jedním z nejmocnějších manažerů motoristického průmyslu a sportu. Syn Louisy, dcery zakladatele značky Ferdinanda Porscheho, měl rakouský pas, do alpské republiky totiž zavála rodinu geniálního českého rodáka Porscheho poválečná vřava.

Po studiích ve Švýcarsku začal mladý ing. Piech roku 1963 pracovat v tehdy ještě relativně přehledném rodinném podniku. Rychle se vypracoval na post šéfa vývojového oddělení, odkud to bylo na testovací a závodní dráhu již jen krůček. Jeho prvním úkolem bylo vyvinout závodní verzi právě vzniklého typu 911.

V očích fandů sportu si Piech postavil snad největší pomník koncem 60. let, když vsadil téměř celý finanční rozpočet a tím i budoucnost podniku směrem vývoje závodního prototypu Porsche 917. Inženýrům dal jasný úkol: „Nakreslete auto s čtyřiapůllitrovým dvanáctiválcem, které bude vážit jen 800 kg a jezdit kolem 420 km/h.“

Mnozí znalci tento vůz považují za nejlepší závodní speciál všech dob. Piechův finanční hazard (postavit tehdy homologací FIA požadovaných 25 kusů mohlo o vlásek vést k bankrotu Zuffenhausenské firmy) se vyplatil. Roku 1970 vyhráli na Porsche 917 Hans Herrmann/Richard Attwood věhlasné 24h v Le Mans a tento kousek se o rok později podařil i dvojici Helmut Marko/Gijs van Lennep. Piechova značka se tím definitivně zařadila mezi nejžádanější výrobce sportovních vozů světa – a s prodejem to šlo na celém světě rapidně vzhůru. Muži za volantem ovšem věděli: 917 je stejně tak rychlý jako nerv=ozní a těžce zvladatelný. Na limitu ho dokázala pohybovat jen absolutní esa, chyby poloamatérů smrtelně trestal.

FIA po několika sezonách poznala, 6ee by tento vůz mohl svou dominancí světový šampionát značek zničit a šikovně pozměnila svá pravidla, což Porsche 917 z šampionátu de facto vyloučilo. Piech své děcko šikovně předirigoval do USA, které z marketingového hlediska firmy beztak hrály prim. Virtuózové jako George Follmer a Mark Donohue tam na devětsetsedmnáctkách nasazovaných týmem Rogera Penskeho v neuvěřitelně populárním šampionátu CanAm rychle zametli s doposud vítězícími McLareny a Lolami. Převaha německých monster o síle nad 1500 koní (s Jody Scheckterem v kokpitu je nasazovala je i stáj českého ex-patriota Vaška Poláka) byla brzy tak drtivá, že se soupeři rozutekli a CanAm přestala existovat. Porsche 917 bylo vidět i v evropské Intersérii, kde s nimi vítězili Leo Kinnunen a Willi Kauhsen.

Nezapomenutelný pomník Piechovi a jeho Porsche 917 postavil i Steve McQueenův film Le Mans, ve kterém hlavní hrdina samozřejmě řídí onu nízkou raketu v klasických barvách Gulf týmu Johna Wyera.

V 70. letech se i Piech pochopitelně nacházel uprostřed víru hádek a intrik rodinné roztržky mezi Porscheho dědici. Šlo o moc a o to, jakým směrem se firma Porsche měla vydat. Ferdinand se prosadil. Mimo jiné se postaral o implementaci podniku do koncernu Volkswagen. Poté přešel do sesterského koncernu Audi, kde se mu tuto poněkud staromódně působící značku podařilo náležitě oprášit. A zase k tomu použil sportovního parketu – kdo by neznal pojem Audi Quattro? Ve světových rallye, ale i v DTM a IMSA se značka čtyř kruhů díky Piechově politice rychle stala snem mladých rádoby závodníků – zároveň se mu totiž podařilo výrazně modernizovat i silniční paletu ingolstadtského výrobce.

V 90. letech postoupil Piech na nejvyšší post předsednictva gigantického koncernu Volkswagen AG. Na své sportovní srdce ale nezapomínal a mimo jiné se postaral o znovuvzkříšení sportovní slávy značky Bentley (jak jinak, než vítězstvím v Le Mans).

Teprve před čtyřmi lety se vzdal své funkce člena předsednictva Volkswagen Group, až do smrti ovšem zůstal jedním z nevlivnějších činitelů v zákulisí světového motorismu.

„Víte v čem jsem byl zvláště dobrý? Ani ne ve vymýšlení vlastních nápadů, jako spíše ve spojení a realizaci nápadů jiných,“ to o sobě řekl Ing. Ferdinand Piech. Smrt si pro něj přišla opravdu překvapivě – se ženou si vyjeli na večeři a právě chtěl studovat jídelníček restaurace hvězdného kuchaře Heinze Winklera v bavorském Aschau, nedaleko jezera Chiemsee

 

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
PF 2019Přejeme všem čtenářům Motorelaxu krásné Vánoce a mnoho nádherných zážitků s motosportem v příštím roce.
21:51, 14.11.
20:14, 10.11.
20:19, 30.10.
18:32, 30.10.
18:08, 30.10.
20:59, 26.10.
21:46, 23.10.
19:14, 19.10.
19:42, 07.10.
19:28, 07.10.
21:19, 29.09.
21:28, 19.09.
22:22, 28.08.
21:25, 22.08.
10:47, 19.08.
12:55, 17.08.
12:35, 16.08.
15:52, 02.08.
21:50, 22.07.
22:16, 20.07.
21:54, 17.07.
19:38, 15.07.
23:52, 12.07.
15:00, 27.06.
14:47, 11.06.
15:08, 03.06.
13:29, 21.05.
12:49, 21.05.
11:49, 21.05.
11:28, 21.05.
Závod historických vozů v Pau Valencie - zřícená skleněná kukaň VIPJKDesigns - přilby českých jezdců - (c) JKDesigns
Mercedes-Benz SLR McLaren Mercedes-Benz SLR McLarenMercedes-Benz SLR McLaren Roadster
McLaren F1 roadcar Race of Champions